INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Mapa úseku Svor - Cvikov, zdroj: Český úřad zeměměřický a katastrální
Elegantním směrovým obloukem, směřujíce na blízké rozsáhlé pastviny, opouštěla cvikovská lokálka výchozí železniční stanici Svor. V těsné blízkosti svorského nádraží křížila kolej místní dráhy (v „km 0.268“) frekventovanou hlavní silnici běžící od Nového Boru směr Rumburk/Liberec (opuštěný železniční přejezd byl překryt asfaltem až na podzim roku 2017). Krkolomně vedený úsek císařské silnice byl v 70. letech 20. století v úseku u obce Svor optimalizován v novém mohutném silničním zářezu (v letech 2022 - 2024 dále významně rozšířen), díky čemuž následně drážní úsek Svor – Cvikov zanikl (kolize nové silniční přeložky s místní dráhou). Železniční most přes nový silniční obchvat nakonec nebyl (i přes jeho prvotní příslib) realizován, jistý čas se udržela jen náhradní autobusová přeprava.
Blízko stanice Svor ležel přejezd hlavní silnice Nový Bor - Liberec, koleje a původní dlažba zde zůstaly zachované až do roku 2017, kdy byla cesta upravena a přejezd překryt asfaltem. (10/2015)
Kolej někdejší Cvikovky dnes končí pod mladším asfaltem někdejšího frekventovaného svorského železničního přejezdu. Samotné opuštěné drážní těleso Cvikovky pokračuje ještě několik desítek kroků, až k hraně mladšího silničního zářezu (cca někdejší „km 0.3“). Navazující železniční násep byl již dříve v délce více než 0.5 km pečlivě odbagrován, jeho hmota obratem posloužila právě při výstavbě náspů nového silničního obchvatu u Svoru.
Násep dráhy končí na konci silničního zářezu, dráha vedla v tomto směru šikmo přes silnici a pastviny ke stromům, kde se začala táhlými oblouky stáčet ke Cvikovu (04/2022)
Na rozlehlé pastvině se původně nacházely dva od sebe nepříliš vzdálené mostky (v období 1. republiky rekonstruované), převádějící polní cestu skrze drážní násep. První mostek („km 0.515“) zanikl již při návazném odbagrování drážního tělesa, v těsné blízkosti druhého mostku („km 0.857“) se nakonec s konečnou platností zastavily lžíce bagrů budovatelů nového silničního svorského obchvatu. Právě někdejší druhý mostek se na ztichlé pastvině vypínal jako tiché vyčítavé memento až do roku 2016, kdy byl pro značnou zchátralost z bezpečnostních důvodů stržen.
Mostek na pastvinách před odbagrováním (10/2015)
Odbagrovaný obloukový úsek běžící mezi mladším silničním zářezem a druhým mostkem na pastvině, se stále nechá v terénu celkem lehce vystopovat. Na zaniklý železniční násep dodnes upomínají nejen četné pahýly po snesených sloupech tlf. vedení (vlevo od někdejšího železničního náspu), ale především velké prohlubně, dnes povětšinou zalité vodou, které vznikly odtěžením zeminy, potřebné na výstavbu souběžného železničního náspu Cvikovky. Přehlédnout nelze ani mohutný betonový kvádr (cca 150 x 180 x 180 cm) patky bývalého vjezdového návěstidla.
Betonový kvádr patky vjezdového návěstidla stanice Svor (10/2015)
Od místa druhého mostku je někdejší drážní těleso již čitelně zachováno, pouze zde došlo ke snesení koleje a odbagrování štěrkového lože (stav z jara 2024 - pak počátek výstavby nové podlužické cyklostezky). Cvikovka zde stále plynule klesala, na pastvině se nacházel polní železniční přejezd („km 1.115“), křížení lokálky s polní cestou. Okolí drážního tělesa zde stále lemují desítky čedičových bloků, původně vymezujících její průběh, sem tam se nechají spatřit i pohozené polozetlelé dřevěné pražce. Drážní těleso zde běží cca 200 m téměř přímo, po nízkém náspu (přehrazeném elektrickými ohradníky), z jehož koruny se otevírají krásné výhledy na nedalekou horu Klíč (760 m). V těchto místech se zachoval téměř neporušený betonový trubkový propustek (s LP rekonstrukce 1969) - dle vyprávění pamětníků právě v roce 1969 proběhla poslední větší oprava úseku Svor - Cvikov, který byl v následujícím roce (1970) po jistý čas (generální rekonstrukce železničního úseku Cvikov - Jablonné v Podještědí) jedinou kolejovou přístupovou trasou do tehdy průmyslového Cvikova. Odsud se následně drážní těleso pozvolna noří do velkého srpkovitého zářezu, vysekaného pracně v pískovcovém bloku. Přes zmiňovaný drážní zářez se kdysi odvážně vypínala dřevěná lávka pro pěší (podle pamětníků (zde děkuji za info p. M. Čápovi ze Svoru) byla lávka v provozu minimálně ještě v 50. letech 20. století), z níž se zachovaly rozpadající se kamenné podpěry (trosky obou pilířů byly odstraněny v dubnu 2024, při úpravě Cvikovky na cyklostezku).
Zachovalý trubkový propustek na pastvinách, těleso dráhy lemují vzrostlé břízy(12/2015)
Z hrdla skalního zářezu (poblíže „km 1.9“), železniční trať obratem přecházela na vysoký násep (s dosud zachovalým mohutným stupňovitým překladovým propustkem), následoval další polní přejezd, lokální dráha návazně pokračovala pravotočivým obloukem směr Cvikov. Drážní těleso bylo v tomto úseku později taktéž důkladněji odbagrováno, jeho přesný průběh zde bylo možno již jen vytušit (do dubna 2024 vše ukryto v letité náletové zeleni). Zanedlouho zamířila Cvikovka již téměř přímo do své prvotně koncové stanice (1886–1905). Někde v místech (cca někdejší drážní "km 3"), kde dnes opuštěné drážní těleso křižuje polní cestu (prochází zde oblíbená zeleně značená turistická trasa Nový Bor – Cvikov) bylo v období po 2. světové válce krátce uvažováno o zřízení železniční zastávky Martinovo údolí, která by sloužila především klientům místní vyhlášené plicní léčebny (z místa uvažované železniční zastávky by byla zmíněná léčebna vzdálena cca 1.3 km). Léčebné parní lázně pod Bartelovym vrchem byly založeny již roku 1834.
Zborcený překladový prospustek (3/2018)
Těleso zaniklé cvikovské dráhy je v terénu stále velmi dobře rozpoznatelné. Dohledat zde byl např. pozvolna se bortící překladový propustek (na jaře 2024 snesen, nahrazen plastovou trubkou (400 mm) v souvisloti s výstavbou cyklostezky), několik stranou pohozených letitých dřevěných pražců, omšelé pahýly po snesených sloupech tlf. vedení. Na okraji městečka Cvikova je nutno bývalé drážní těleso obejít, jeho plochu zde již z části pohltila zahrádkářská kolonie. Od cvikovského Veselého rybníka je opuštěné drážní těleso využíváno jako místní cesta, procházející kolem mladšího stadionu a dále přes zahrádkářskou kolonii. Za stadionem lze vpravo narazit na mohutnou, zubem času již poznamenanou, betonovou patku (100 x 97 cm), s kovovým pahýlem po odstraněném stožáru vjezdového návěstidla. Zanedlouho cvikovská dráha křížila místní frekventovanou silničku do Sloupu v Čechách, zde původně železniční přejezd („km 4.437“) se závorami (obsluhovanými (do května 1976) z blízké železniční stanice), aby zanedlouho dosáhla původně tříkolejného koncového nádraží Cvikov.
Cvikovská zahrádkářská kolonie a zbytek patky vjezdového návěstidla (3/2018)
Již roky se v kraji pod horou Klíč tu a tam letmo hovoří o možnosti adaptace tělesa místní zrušené železniční trati (po vzoru nedaleké cyklostezky Varhany) na další podlužickou cyklostezku. Myšlenka nové cyklostezky se začala uskutečňovat (v úseku Svor - Cvikov) od jara roku 2024, hotovo by mělo být na podzim roku 2024.
Úsek Svor - Cvikov - za upraveným přejezdem jsou ještě kousky kolejí (3/2022)
Úsek Svor - Cvikov - zbytek tělesa před silničním zářezem (04/2022)
Úsek Svor - Cvikov - krásně viditelné těleso dráhy v pastvinách (10/2015)
Úsek Svor - Cvikov - dnes již neexistující mostek na pastvinách (10/2015)
Úsek Svor - Cvikov - dráha ve Cvikově (3/2018)
Úsek Svor - Cvikov - šikmé křížení s místní komunikací (3/2018)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín