INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

ÚSEK CVIKOV - LINDAVA


Mapa Cvikov - Lindava, zdroj: Český úřad zeměměřický a katastrální

V roce 1905 zamířila klikatící se Cvikovka, jak již bylo dříve pragmaticky plánováno při výběru dočasně koncového nádraží Cvikov k nedalekému městečku Jablonné v Podještědí (od roku 1900 železniční stanice na malebné místní dráze (ATE) do průmyslového Liberce). Za výměnou č.7 lokálka pokračovala přes doposud zachovalý trubkový betonový propustek (se stopami po odstraněném kovovém zábradlí). Vlevo za propustkem zachována rozpadající se betonová patka, s kovovým pahýlem po odstraněném stožáru vjezdového návěstidla.


Šikmý propustek vodoteče (05/2023)

Kolej lokálky pokračovala po impozantním vysokém náspu (dodnes dominanta krajiny; s šikmým propustkem vodoteče a podjezdem polní cesty) do mělkého prudce klesajícího terénního zářezu. Na počátku pastviny vlevo se nachází nízký kovový pahýl (o průměru cca 16 cm) po odstraněném sloupu světelného návěstidla (červené/zelené světlo; EPS uvedeno do provozu roku 1957, obsluhováno do května roku 1976). V terénu jsou dodnes dobře patrné stopy po dalších polních přejezdech, obdivovat se lze také masivnímu trubkovému betonovému propustku (s LP rekonstrukce 1971). Podél opuštěného drážního tělesa se zde dodnes nechá dohledat několik betonových patek odstraněných dřevěných sloupů telefonního vedení. Před přejezdem s místní silničkou do Lindavy je vysoký prudký svah vpravo nad drážním tělesem dodnes zpevněn pozvolna bortícími se kamennými žebry.


V náspu dobře zachovalý podjezd polní cesty (05/2023)

U bílé kapličky místní dráha prvně křížila klikatící se silničku Cvikov – Lindava, kolej pokračovala mírným obloukem pod tělesem zmíněné lindavské komunikace. Opuštěné drážní těleso je v tomto úseku stále rozpoznatelné, v současnosti ale průchodné jen s velkými obtížemi (letitá hustá náletová zeleň). Dle pamětníků někde zde v minulosti bylo možné spatřit zapomenuté kolejové pole s betonovými pražci. Přibližně v polovině drážního úseku mezi lindavskými přejezdy lze spatřit další betonový trubkový propustek, na těleso staré dráhy občas dále upomínají druhotně využité letité dřevěné pražce nebo betonové sloupky snesených tlf. sloupů. Zanedlouho cvikovská lokálka podruhé křížila místní silničku do Lindavy. Také tento hůře přehledný železniční přejezd byl v minulosti místem několika vážných, z nepozornosti řidičů pramenících, dopravních nehod. Po nízkém náspu (zde štěrkové lože již odbagrováno), pro který je při pohledu ze souběžné silničky charakteristický trubkový betonový propustek (s LP rekonstrukce 1971), cvikovská dráha běžela přes pastvinu přímo k nedalekému nádražíčku v Lindavě.


Trubkový propustek s datumem 1971 nedaleko lindavského nádraží (05/2023)

Těsně před nádražím se nacházel frekventovaný polní přejezd místní kamenité silničky, která byla nucena po výstavbě dvoukolejné lindavské železniční stanice prudkým obloukem změnit (jak je patrné např. z mapy) svůj původně přímý směr. Ještě dlouhá léta po snesení cvikovské koleje bývala právě v terénu před tímto někdejším křížením zachována dopravní značka, omezující rychlost projíždějícího vlaku na přejezdu na pouhých 10 km.


Pěkně viditelný násep kousek od Lindavy míří k přejezdu se silnicí (10/2015)

Jak již bylo zmíněno výše, cvikovská dráha do Lindavy zamířila až po opakovaných protestech zástupců zdejší obce. Protestovali zejména tamní významný průmyslník Johann Grohmann (od roku 1874 majitel rozsáhlé barvírny) a starosta lindavské obce Wilhelm Niesig. Nová železniční trať nakonec byla opravdu vedena velkým obloukem přes severní okraj obce Lindava, místo příměji přes Drnovec. Vlastně se tak opakovala situace, kterou zažila i nedaleká lokální dráha Kamenický Šenov – Česká Lípa (v provozu mezi roky 1903 – 1979). Navazující úsek z Kamenického Šenova směr Mistrovice byl původně taktéž plánován ve zcela jiné stopě (s úvratí v Kamenickém Šenově). Ale po protestech obcí Horní Prysk a Prácheň (obce po dohodě převzaly kmenové akcie pro úhradu nákladů z důvodů prodloužení železniční trati) byla šenovská lokálka prodloužena (celkem o 6 km) přes katastry zmíněných obcí.

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - pěkně viditelné těleso dráhy s propustkem, pohled směr Cvikov (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - detail zachovaného propustku (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava, pohled směr Lindava (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - dráha mezi pastvinami (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava, jeden z mnoha hraničních kamenů dráhy, které lemují zbytky bývalé dráhy (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - těleso dráhy míří k silnici k bývalému přejezdu (pohled směr Cvikov) (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava, ze silnice je těleso dráhy krásně viditelné (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - těleso dráhy u Cvikova (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - propustek kousek od cvikovského nádraží (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - na tělese staré dráhy (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - viditelný násep porostlý stromy (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - propustek vodoteče vede šikmo skrz drážní násep (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - detail pěkně zachovalého podjezdu bývalé dráhy (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - a opět těleso s částečně zachovalým ložem (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava (05/2023)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - přejezd u kapličky a špatně čitelný prostor bývalé dráhy, dráha přes silnici pokračovala podél rybníka ve směru stromů (směr Lindava) (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - pohled opačným směrem ke Cvikovu, v těchto místech křížila dráha šikmo silnici nechráněným přejezdem a nořila se do zářezu (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - celkový pohled ze silnice na přejezd u kapličky, přejezd byl nechráněný a vlaky zde musely zpomalit na 10 km/h (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - za přejezdem u rybníka špatně čitelné těleso dráhy, dnes zarostlé mokřiny (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - náznak tratě v mokřadu u rybníka (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - jeden ze zachovalých propustků v tomto prostoru (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - zde dráha opět křížila silnici a vstupovala mezi pastviny (pohled směr Lindava) (03/2018)

Úsek Cvikov - Lindava
Úsek Cvikov - Lindava - pohled na těleso dráhy a přejezd (směr Cvikov) (03/2018)

ÚSEKY CVIKOVSKÉ DRÁHY

ÚSEK CVIKOV - LINDAVA

OBECNÉ INFORMACE

VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.

Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina

Technická podpora: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz

Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion

Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín