INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Mapa Heřmanice v Podještědí - Jablonné v Podještědí, zdroj: Český úřad zeměměřický a katastrální
Těsně za bývalou železniční zastávkou Heřmanice (v provozu 1905 – 1937) se nacházel frekventovaný polní přejezd ("km 14,139"), jehož omšelý obdélníkový panel dodnes spočívá na původních betonových pražcích (přetrvávající pamětníci generální rekonstrukce cvikovské lokálky z roku 1970). Cvikovská dráha dále směřovala po železničním náspu, přerušeném vyšším klenutým kvádříkovým propustkem, dobře viditelným ze souběžné hlavní silnice I/13 - (poblíže „km 14.2“; propustek převádí polní cestu a potok od Heřmanic).
Kvádříkový propustek přes místní vodoteč v km 14,2 (4/2023)
Několik stovek metrů přímější úsek pokračuje na mírně svažité pastvině povětšinou po nízkém náspu (narazit lze na zachovalý překladový propustek s LP 1937; poblíže „km 14.8“) do mohutného terénního zářezu, jednoho z největších na zdejší klikatící se lokálce vůbec. Stále vyštěrkované drážní těleso zde doposud stále lemují pahýly po snesených sloupech tlf. vedení (lze spatřit i mladší betonovou patku), četné čedičové sloupky (hranice pozemku dráhy, popř. kilometrovníky), narazit lze často na obdélníkové čtyřděrové podkladnicové gumy nebo letité pahýly dřevěných pražců (z období 1. republiky), které byly druhotně použity kupř. jako sloupky oplocení pastviny.
Překladový propustek na pastvinách u Heřmanic (12/2020)
Z mohutného železničního zářezu lokální dráha pokračovala krátce po navazujícím vysokém náspu k dalšímu železnému mostu, překlenujícímu drobný potok a polní cestu k místním samotám (poblíže „km 15.2“ – vyvrácený čedičový sloupek kilometrovníku zachován), jehož pozvolna se rozpadající vysoké kamenné kvádříkové podpěry se stále vypínají u rybníka Valcha. Za mostem cvikovská dráha pokračovala mělkým zářezem (dnes s obtížemi průchozím – hustá náletová zeleň), přes bortící se překladový propustek (s LP 1969; poblíže „km 15.4“), aby přes blátivé pastviny velkým levotočivým obloukem zamířila k silničnímu přejezdu se starou císařskou silnicí ("km 15,686"; 325 m; v asfaltu již dávno opuštěné komunikace stále zachovány kolejnice).
Zachovalé kamenné podpěry posledního ocelového mostu - před Jablonným v Podještědí zde překonávala dráha potok a polní cestu (12/2020)
Lokálka následně pravotočivým obloukem prudce klesala k dalšímu silničnímu přejezdu ("km 15,924") s místní komunikací (zde zaasfaltované kolejnice odstraněny až během nedávné rekonstrukce vozovky), aby následně zakončila svoji pouť v koncové železniční stanici Jablonné v Podještědí, do které se napojovala výměnou č.2 (snesena až roku 2007).
V přímém směru opouštěly koleje nádraží v Jablonném v Podještědí a mířily do Cvikova a Svoru (01/2018)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - tělěso dráhy před zastávkou Heřmanice v Podještědí (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - kvádříkový propustek, jeden z nejviditelnějších prvků v tomto úseku (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - detail propustku (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - zbytek sloupu u propustku (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - těleso dráhy v km 14,6 (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - jasně viditelný násep dráhy v linii stromů (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - dráha ve směru k Jablonnému v.P. vstupuje do poměrně mohutného zářezu (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - opět betonová patka sloupu v zářezu trati (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - konec mohutného zářezu (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - a dráha ze zářezu míří na vysoký násep a ke zbytkům ocelového mostu (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - mohutné podpěry nesly původně ocelový most (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - podpěra na "heřmanické" straně (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - podpěra na straně k Jablonnému v.P. (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - most vedl trať přes potok a polní cestu (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - překladový propustek v pastvinách nese datum poslední rekonstrukce 1937 (12/2020)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - zachovalé kolejnice na přejezdu dráhy a původní císařské silnice (1/2022)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - detail kolenic v přejedu (1/2022)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - další z mnoha propustků dráhy na pastvinách před Jablonným v.P.(1/2022)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - úsek dráhy na pastvinách v mírném zářezu (1/2022)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - a další bortící se propustek (1/2022)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - v těchto místech nedaleko Jablonného v.P. byl přejezd dráhy (1/2018)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - ještě zachované koleje pod asfaltem, dnes je zde již po rekonstrukci silnici nenajdeme (1/2018)
Úsek Heřmanice - Jablonné v Podještědí - dráha v tomto směru vstupovala do kolejiště stanice Jablonné v Podještědí (1/2018)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín