INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Mapa Kunratice u Cvikova - Heřmanice v Podještědí, zdroj: Český úřad zeměměřický a katastrální
Původně za výměnou č.2 opouštěla kolej cvikovské lokálky areál kunratického nádraží. Křížila navazující frekventovanou císařskou silnici od Cvikova do Liberce (zdejší železniční přejezd („km 9.531“) byl zabezpečen závorami (poprvé instalovány roku 1913), obsluhovanými z blízké kunratické železniční stanice). Na někdejší přejezd po dlouhé roky upomínala blízká BUS zastávka „Kunratice u Cvikova – přejezd“ (nedávno přejmenována na „Kunratice u Cvikova – stará dráha“).
Za Kunratickým nádražím křížila dráha silnici přejezdem, který býval chráněný závorami, pohled ve směru kolejí směrem k Jablonnému (3/2019)
Železniční trať následně pokračovala po vysokém náspu (s inundačním mostkem) na největší kovový most celé cvikovské dráhy (příhradová ocelová konstrukce, cca 30 m délky). Pod mostní konstrukcí procházela místní komunikace (silnice směr Mařenice) a protékal potok Svitavka). Po vysokém náspu, inundačním mostku ani po velkém kovovém mostě se již žádné stopy nezachovaly, stavby byly sneseny v souvislosti s výstavbou těsně navazující přeložky hlavní silnice I/13 (1987 →).
Zbytky vysokého náspu v Kunraticích za potokem Svitavka - místo původní opěry nejdelšího mostu zdejší dráhy (4/2018)
Vpravo od silničky na Mařenice se vypíná pokračování cvikovské lokálky – totiž mohutný železniční násep (se zachovalým klenutým kvádříkovým propustkem), který zanedlouho končil u nedalekého místního přejezdu ("km 9,846"). K výstavbě masivního železničního náspu posloužil materiál, vyzískaný při stavbě mohutného terénního zářezu (cca „km 10“ – největší zářez na celé místní dráze vůbec), do kterého se Cvikovka obratem vnořovala. Na konci úctyhodného terénního zářezu vpravo se stále vypíná vysoká kamenná opěrná zeď, tato byla vystavěna nedlouho po zahájení provozu na Cvikovce, k dodatečnému zajištění výše stojícího obytného venkovského stavení (dnes již zaniklého). V této části se dále zachovalo několik betonových patek po snesených sloupech tlf. vedení a vysoký čedičový sloupek kilometrovníku („km 10.1“).
Zářez dráhy a mohutná kamenná zeď na jeho konci, která jistila chalupu nad ním, dnes již budova neexistuje (1/2022)
Lokálka zde pokračovala po nízkém náspu (s mladším trubkovým propustkem (s LP rekonstrukce 1972)), pozvolna nabírající potřebnou výšku, stáčející se velkým obloukem kolem vrchu Klobouk (398 m). Zanedlouho se místní dráha přiblížila ke svému nejsevernějšímu bodu, totiž k železničnímu přejezdu ("km 10,460") s místní komunikací – silnička směr Mařenice.
V těchto místech křížila dráha místní silničku Kunratice - Mařenice - pohled ve směru dráhy směr Jablonné v P. (4/2018)
Na tomto železničním přejezdu se dne 2. dubna 1906 stalo smrtelné železniční neštěstí – viz historie Cvikovky. Snad někde zde by byla bývala uvažovaně umístěna železniční zastávka Horní Kunratice, o kterou v čase vzniku lokální dráhy žádala – marně – právě zdejší obec. Od přejezdu místní dráha pokračovala po pastvině (zachován zarostlý betonový trubkový propustek) k dalšímu křížení s císařskou libereckou silnicí („km 11,071“).
V těchto místech křížila trať císařskou silnici přejezdem - pohled ve směru dráhy směr Svor (4/2019)
Od přejezdu (350 m) železniční trať pokračovala cca 1 km velkým směrovým obloukem na pastvinách. Také v tomto technicky zajímavém úseku se stále nechá dohledat několik propustků (po rekonstrukcích v 60. a 70. letech 20. století povětšinou stále ve slušném technickém stavu), z nichž nejmohutnější je tubus klenutého kvádříkového propustku (poblíže „km 12“) – kousek pod dalším/horním železničním přejezdem (360 m). Terénní zářezy drážního tělesa v tomto směrovém oblouku byly taktéž chráněny prkennými zásněžkami, jejichž sloupy byly pragmaticky tvořeny druhotně využitými prvorepublikovými dřevěnými pražci. Letité pražce/sloupky se na některých místech zachovaly dodnes, mnohé i s přežívajícími pražcovými hřeby.
Betonový panel a žlab - pamětnící elektrického výstražného zařízení přejezdu (4/2019)
U bývalého železničního přejezdu („km 12.150“) za Kunraticemi u Cvikova se dodnes zachoval betonový panel a cihlový žlab po sneseném elektrorozvaděči světelného zabezpečovacího zařízení (VÚD). Po překonání druhého/horního železničního přejezdu (vyčnívající pahýly kolejnic nedávno odstraněny – oprava silničního propustku) se Cvikovka vnořila do mělkého zářezu, zde se na drážním tělese dodnes zachovaly jasně čitelné otisky po snesených kolejových polích. Místní dráhu i zde stále lemují druhotné použité prvorepublikové pražce (zásněžky) a čedičové sloupky (mezníky, kilometrovníky). Cvikovka zde pokračuje, mírně se vlníce, po nízkých náspech nebo v mělkých terénních zářezech, nachází se zde i několik dalších propustků, některé jsou již ale ve značném stupni rozkladu.
Krásně zachovalý kvádříkový propustek propouští místní vodoteč přes těleso dráhy (4/2017)
Na některé polní přejezdy dodnes upomínají stranou pohozená hrdla trubkových propustků. Mohutný zachovalý kvádříkový propustek, dobře viditelný ze souběžné hlavní silnice I/13, se vypíná poblíže někdejšího „km 13.3“. I v tomto úseku lze narazit na betonové patky snesených sloupů tlf. vedení, kovové držáky či četné střepy izolátorů. Zanedlouho cvikovská lokálka opět křížila frekventovanou císařskou silnici (v "km 13.717; 337 m; zachovány pahýly kolejnic), aby pozvolna klesala, mj. přes další polorozvalený kvádříkový překladový propustek, k někdejší železniční zastávce Heřmanice v Podještědí („km 14.100“).
Bývalý přejezd u ,,km 13.6'' nedaleko zastávky Heřmanice v P. - zachovalo se zde stále ještě kolejové pole (4/2017)
Opakované křížení cvikovské lokálky se souběžnou frekventovanou císařskou silnicí do Liberce ukazovalo se postupem času - se vzrůstající automobilovou dopravou - jako stále více nekonformní. V čase vzniku zdejší lokální dráhy nejednalo se ale zase o nějak nezvyklé technické řešení (úspornost především). Např. klikatící se křídelní dráha (cca 6 km) z Lovečkovic do Verneřic (lokálka v provozu mezi roky 1890 – 1978) křížila souběžný silniční úsek (dnes silnice II/240) hned na pěti místech (počítáno od křižovatky silnic II/240 a II/260; vzdálenost mezi prvním a pátým přejezdem činila cca 4.1 km).
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - zde býval mohutný pilíř kovového mostu přes říčku Svitávku. Pilíř byl již dávno odstraněn, zachován zůstal vysoký navazující drážní násep. Most býval nejdelší (téměř 30 m) na celé místní dráze.(3/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Zřejmě druhotně využité pražce na mostku přes Svitavku (3/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Násep je opravdu mohutný a vysoký (3/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Propustek skrz vysoký násep v Kunraticích (3/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Postupně zasypávaný zářez v Kunraticích (3/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Literatura hovoří o zdejším zářezu jako o nejhlubším na celé dílčí místní dráze Cvikov - Jablonné (až 11 m) (4/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Jeden z nejkrásnějších propustků (cca "km 10.150") na místní dráze. (4/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Propustek prošel rekonstrukcí v roce 1972 (4/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Již mírně sešlý kvádříkový propustek v nízkém náspu - nejsevernější místo cvikovské dráhy (4/2018)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Po prvním z přejezdů za Kunraticemi již nezůstaly žádné stopy (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Opuštěné těleso za přejezdem ve směru k Jablonnému v P. (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - V náspu zachovalý překladový propustek (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Násep postupně pohlcuje příroda (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - První propustek v oblouku mezi přejezdy, umělecké dílo přírody (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Propustky jsou na Cvikovce povětšinou ještě v relativně dobrém stavu - lokálka zde prošla rekonstrukcí roku 1970 (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Dráha zde přecházela do asi 2 metru hlubokého zářezu (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Druhý propustek v kunratickém oblouku mezi přejezdy je trubkový (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Třetí propustek není v dobrém technickém stavu (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Dráhu lemují druhotně využíté pražce, nebo pražce jako pozůstatky zásněžek (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - V kilometru 12 je krásně zachovalý velký kvádříkový propustek (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Opět propustek v dobrém technikém stavu - má světlou výšku přes 2 metry, lze tedy hovořit i o mostku (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - na silnici jasně viditelná terénní vlna - místo druhého přejezdu v tomto úseku. Zde býval světly zabezpečený silniční přejezd, pahýly kolejnic kolejového pole byly odstraněny až s výstavbou nového silničního propustku (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Druhý přejezd dráhy - pohled ve směru kolejí ke Svoru (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Do rekonstrukce silničního propustku zde bylo možné vidět zachovalé koleje původní dráhy (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Zde byl v 60. letech 20. století osazen el. rozvaděč zabezpečovacího zařízení zdejších silničních přejezdů (VÚD) (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Pohled na polohu zbytků rozvaděče VÚD vzhledem k silnici (11/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Za přejezdem dráha vstupovala do hlubšího zářezu - dnes již zatopeného srážkovou vodou (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Tímto "úvozem" jezdily vlaky mezi roky 1905 - 1986 (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Otisky po snesených kolejových polích jsou stále velmi dobře patrné (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Propadlý propustek (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Po spoustě oblouků pár desítek metrů přímého úseku - směr Jablonné v P. (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Kdysi závěr propustku polní cesty - podél dráhy se jich stále povalují desítky (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Pod náspem odpočívá pískovcový kilometrovník (km 13) (4/2017)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Krásně zachovalý kvádříkový propustek (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Velká část propustků dráhy byla v rámci rekonstrukce zpevněna betonem (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Zde býval trubkový propustek, po kterém dráha překonávala silniční příkop a třetím přejezdem křížila v tomto úseku silnici (ve směru břízy) - pohled k Jablonnému v P. (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Patka po stožáru zabezpečovacího zařízení (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - Za třetím přejezdem zůstala opět zachovaná kolejnice - pohled směr Svor (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - A následuje další z mnoha propustků (4/2023)
Úsek Kunratice u Cvikova - Heřmanice - A to se již trať nořila do mělkého zářezu před bývalou železniční zastávkou Heřmanice v Podještědí (4/2023)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín