INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Mapa Lindava - Kunratice u Cvikova, zdroj: Český úřad zeměměřický a katastrální
Za lindavským nádražíčkem je dráha v podstatě prosta významnějších likvidačních zásahů. Pouze zde došlo ke snesení nepotřebných kolejových polí, štěrkové lože a kamenné čedičové sloupky (využity buď jako hraniční kameny dráhy nebo hektometrovníky) zůstaly často stát neporušeně na svých původních místech. Narazit lze tu a tam na několik zapomenutých starých dřevěných nebo mladších (1970) betonových pražců. Drážní těleso po celé délce doposud taktéž lemují desítky pahýlů – v různém stupni rozkladu – po dlouho již snesených sloupech telefonního vedení.
Bortící se kvádříkový propustek (05/2023)
Značně zajímavá situace nachází se poblíže bývalého „km 7.1“. V nízkém náspu lze spatřit bortící se kvádříkový propustek (na opěrné zídce zachován nivelační bod), který je uvnitř provizorně „vyztužen“ jednoduchou bytelnou konstrukcí ze starých pražců. Na koruně starého drážního tělesa se dosud jasně dochovaly otisky po snesených kolejových polích. Hned za propustkem se nacházel polní přejezd, na který dodnes upomíná nízký násep a stranou pohozený – mechem již obrostlý – středový betonový panel.
V těchto místech (v prostoru stromů) se přes silnici klenul nadjezd zdejší dráhy, fotografováno z autobusové zastávky s příznačným názvem "Cvikov, Lindava, u staré dráhy" (9/2022)
Za dřívějším polním přejezdem se drážní těleso začíná pozvolna stáčet vlevo (pověstný velký oblouk pod Lindavou). Výška štěrkového lože se tu místy pohybuje až kolem půl metru, otisky po snesených betonových pražcích jsou stále jasně patrné. Na opuštěném drážním tělese nyní přežívá několik vysokých bříz. Zanedlouho se na pravé straně tyčí čedičový sloupek (bývalý „km 7.2“). Po levé i pravé straně drážního tělesa jsou polozanesené široké prohlubně – dnes zaplněné srážkovou vodou. Na levé straně staré dráhy se pak zachoval další čedičový sloupek (bývalý „km 7.3“). Někde zde začíná pozvolna se zvyšující násep, který původně přerušil až nadjezd - kovový mostek („km 7.445“) přes místní silničku Cvikov – Lindava. Daný nadjezd byl brzo po zrušení místní dráhy snesen, jeho skromný profil totiž naprosto nevyhovoval zdejší vzrůstající silniční nákladní přepravě. Pár kroků od bývalého přemostění se nachází autobusová zastávka, která dodnes na starou lindavskou dráhu drobně upomíná – jmenuje se totiž stále: „Cvikov, Lindava, u staré dráhy“ (2023). Ještě nedávno se ale zdejší autobusová zastávka nazývala historicky příhodněji: „Cvikov, Lindava, podjezd“. Při pohledu do staré mapy je patrné, že zmiňované přemostění bylo nejjižnějším bodem celé místní dráhy vůbec.
Klenutý kvádříkový inundační most u Boberského potoka se nachází kousek od již zlikvidovaného nadjezdu silnice Cvikov-Lindava (1/2024)
Při likvidaci úzkoprofilového mostku přes lindavskou silničku došlo též k ledabylému odbagrování několika navazujících metrů poměrně masivního drážního náspu. Zhoubná práce likvidátorů staré cvikovské dráhy se naštěstí zastavila již u dalšího – těsně navazujícího – klenutého kvádříkového mostu.
Mohutná opěra sneseného kovového mostu přes Boberský potok (1/2024)
Nejzajímavějším technickým dílem v dané kolejové etapě (Lindava – Kunratice) býval, po dobu existence místní dráhy (1905–1986), kovový most („km 7.589“) přes Boberský potok. Starý most, druhý největší na zdejší lokální dráze (o délce cca 20 m), byl samozřejmě po ukončení drážního provozu odvezen a zrecyklován - na jeho existenci dnes upomínají jen pozvolna se bortící mocné kamenné podpěry.
Boberský potok a jedna z opěr původního ocelového mostu (5/2023)
Na levém břehu Boberského potoka pokračuje vysoký železniční násep, na jehož pravém okraji se tyčí (byť již v jistém bizarním sklonu) další hrubý čedičový sloupek (původně hektometrovník „km 7.6“). Výška náspu zde dosahuje hodnoty cca 7 m, postupně se však snižuje, až se po několika desítkách metrů ztrácí v mírném terénním zářezu. Také zde je traťové těleso snadno průchozí, na jeho koruně (přežívající otisky po betonových pražcích jsou zde stále dobře čitelné) se vypíná pouze několik vzrostlejších bříz…Na levé straně vysokého náspu leží čedičový sloupek (bývalý "km 7.7). Zanedlouho je dobře patrné místo („km 7.742“) dalšího z mnoha polních přejezdů – zde zůstal uchován k tělesu staré dráhy se přimykající výraznější násep kdys frekventované místní komunikace (běžící k blízké Grohmannově továrně), později již jen polní cesty.
Bortící se trubkový propustek (1/2024)
Drážní těleso v těchto místech v podstatě běží příhodně po vrstevnici, a ani zde nebylo štěrkové lože po zániku cvikovské dráhy odbagrováno. Stará železniční stavba je nyní, dle stop, tu a tam pragmaticky využívána alespoň jako jistá lesní cesta. Poblíže bývalého „km 8“ se nachází mírně zborcený trubkový propustek, který prošel v roce 1965 jistou významnější rekonstrukcí. Z tělesa snesené dráhy je mj. zajímavý výhled na bývalou staniční budovu v Lindavě.
Kvádříkový propustek na lesní cestě a zbytky kameniva původního náspu (09/2022)
Koruna zrušené cvikovské dráhy je zde občasně využívána jako štěrkem dostatečně zpevněná lesní cesta, díky čemuž zůstává bez problémů povětšinou stále snadno průchozí. Na úseku k Cvikovskému rybníku železniční trať dříve křížilo několik dalších lesních cest, místa bývalých přejezdů bývají povětšinou stále lehce dohledatelná. Lehce se nechají spatřit pahýly (usazené po levé straně zrušené dráhy) po odstraněných dřevěných sloupech tlf. vedení. Drobné lesní potůčky a vodoteče cvikovská dráha překonávala pomocí několika dalších menších kvádříkových propustků. Tu a tam se zachovaly také čedičové sloupky bývalých hektometrovníků. Zanedlouho se opuštěné drážní těleso přiblíží na dohled od hráze dlouhého Cvikovského rybníka. Někde od bývalého „km 8.6“ působí krátký úsek opuštěného drážního tělesa aktuálně značně omlazeným dojmem. Zdá se, že zde nedávno došlo k částečnému pragmatickému odbagrování starého mocnějšího štěrkového lože bývalé cvikovské dráhy.
Těleso dráhy v pastvinách před Kunratickým nádražím, v těchto místech se nachází pomyslný střed cvikovské dráhy (05/2022)
Staré drážní těleso po pár desítkách metrů konečně opouští vlídný stín lesa (někde zde se nacházel pomyslný střed dráhy) a vstupuje na mírně svažité pastviny (cca 325 m; cca „km 8.650“). Obzoru dominuje nedaleký podsaditý vrch Klobouk (398 m), který dříve Cvikovka uctivě obcházela velkým půlobloukem. Při pohledu od Cvikovského rybníka je nízké těleso staré železniční trati, zarostlé hustou stařinou, stále celkem rozumně rozpoznatelné, byť ne už tak dobře, jako tomu bylo v předchozím stinném lesním úseku.
Také v úseku na rozsáhlých pastvinách pod kunratickým nádražíčkem („km 9.436“) se doposud zachovalo několik kvádříkových propustků, byť již rovněž v rozličných fázích zániku. Jako osamělý menhir se na pravém okraji drážního tělesa tyčí další z mohutnějších polygonálních čedičových sloupků (taktéž dřívější nenáročný hektometrovník „km 8.8“.
Hektometrovník "km 9" u jednoho z propustků (1/2024)
Velkou radost učinil nález sešlého mohutného pískovcového kvádru (s typickým skoseným čelem) – dřívější kilometrovník („km 9“), který stále přežívá, v groteskním však již úhlu, v těsné blízkosti omšelého zdiva jednoho z kvádříkových propustků.
Propustek v km 9,1 nedaleko již začínalo kolejiště Kunratického nádraží (05/2022)
Několik desítek kroků od „km 9“ křížila místní dráhu další polní cesta (v "km 9.038), jejíž původní průběh je v terénu stále velmi dobře patrný. Zanedlouho lze narazit na výjimečně velmi zachovalý kvádříkový propustek, v jehož těsné blízkosti je usazen bývalý hektometrovník „km 9.1“. Sklon drážního tělesa zde dosahuje hodnoty cca 15 ‰. Mírným pravotočivým obloukem blížíme se k místu, na kterém původně spočívala výhybka č. 1 dvoukolejné železniční staničky Kunratice u Cvikova.
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - autobusová zastávka s příznačným názvem...(5/2023)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - ...Cvikov, Lindava, u staré dráhy (5/2023)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - pohled ze zastávky do míst, kde se v prostoru stromů přes silnici klenul most cvikovské dráhy (5/2023)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - jeden z nezachovalejších pozůstatků v tomto úseku dráhy, kvádříkový inundanční most (5/2023)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - poslední významná oprava mostu proběhla v roce 1970 (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - kousek od inundančního mostu stávala další velká stavba,ocelový most přes Boberský potok (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - pravobřežní opěrák kovového mostu (druhého největšího na zdejší lokálce) (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - Levobřežní pilíř kovového mostu (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - stále mocné štěrkové lože nedaleko mostu (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - propustek (cca "km 8.1") (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - většina propustlů byla v roce 1970 zpevněna betonovým lícem (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - propustků s LP 1965 (rekonstrukce) se na zrušené dráze nechá nalézt vícero ...(1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - zimní pohled na opěru mostu přes Boberský potok (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - pod inundančním (záplavovým) mostem (1/2024)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - násep dráhy u autobusové zastávky v Lindavě, sinice zde dráha křížima mostem (3/2018)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - detail podpěry ocelového mostu (3/2018)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - podpěra mostu u Boberského potoka (3/2018)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - mocné štěrkové lože (3/2018)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - propustek na pastvinách před Kunraticemi (3/2018)
Úsek Lindava - Kunratice u Cvikova - propustek před Kunratickým kolejištěm (3/2018)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín