INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Zastávka Dlouhé Dvory je jednokolejná mezilehlá zastávka ležící v rovném úseku trati u přejezdu (P5384) se silnicí III. třídy vedoucí z Dlouhých Dvorů do Střezetic. Zdejší úsek trati (Hradec Králové/Plotiště – Ostroměř) vystavěla společnost České obchodní dráhy a pro dopravu byl otevřen 13. března 1882. Zdejší zastávka však byla pro cestující otevřena až o pět let později, a to 1. června 1887 a nesla název Lagendorf. Zastávka se nacházela u přejezdu a disponovala pouze jednoduchým sypaným nástupištěm o délce 34 metrů a šířce 2 metry. V té době byla zastávka bez čekárny a byla označena pouze jednoduchým nápisem na sloupu – časem ji místní lidé začali přezdívat „U jednonohého přednosty“.
Zastávka Dlouhé Dvory (4/2024)
V roce 1900 začalo plánování výstavby nákladiště s kusou kolejí a iniciátorem tohoto projektu byl majitel místního velkostatku Johann hrabě Harrach. Dne 9. července 1900 předložila společnost České obchodní dráhy projekt na zřízení nakládací koleje na zastávce Lagendorf k posouzení C.K. ministerstvu železnic. Ministerstvo schválený výnos vrátilo a vyzvalo místodržitelství v Praze, aby byla provedena politická pochůzka a vydáno stavební povolení, a to již „ex commisione“. Dodatečná politická pochůzka proběhla 3. listopadu 1900; v té době již byly vlečka a nákladiště postaveny. Dle protokolu nákladištní kolej odbočuje v km 8,660 a u výměny na pozemku č. 104 stojí signální budka. Nákladištní kolej, zaústěná do trati ve směru k Ostroměři, se zavírá příčnou uzamykatelnou závorou a její klíče jsou ve stanici Sadová. Celková délka koleje činí 114 metrů, z čehož užitečná délka je 80 metrů a kolej leží ve stoupání 2,5 promile. Ke koleji se přimyká nakládací rampa délky 132 metrů s výškou nákladištní hrany 0,7 metrů. Na konci protokolu komise konstatuje, že všechny stavby projednané pochůzkou jsou již postaveny. Majitelem vlečky byl Velkostatek Johann hrabě Harrach a vlečková smlouva pochází z 26. června 1900. Provozní předpis byl pak společností BCB předložen ministerstvu 1. března 1901 a ještě týž měsíc schválen.
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled od konce nástupiště na domek silniční váhy a nákladiště (4/2024)
Zřejmě v roce 1916 došlo ke změně majitele vlečky, neboť panství od Harracha koupil k.u.k. Privat & Familien – Fonds – Güterdirektion in Prag, což byl rodinný fond smiřického velkostatku, a to samozřejmě pro potřeby cukrovaru Smiřice. Vlečková smlouva s novým majitelem byla podepsána 28. srpna 1917. V tomto roce byly na nákladišti již dva řepné kanály, a to jeden (délky 100 metrů) u příjezdové cesty a druhý (o délce 150 metrů) za nákladištěm u polní cesty. Na příjezdové cestě k nákladišti již také stála silniční váha.
Zastávka Dlouhé Dvory - stále ještě stojící mostní váha na kraji nákladiště (4/2024)
Ještě během války bylo v roce 1917 také prodlouženo nástupiště zastávky, a to na délku 65 metrů. Po vzniku republiky v roce 1918 dochází k přejmenování zastávky na Dlouhodvory (lidově se říkalo i Dlouhodvůr) a v roce 1922 dostala zastávka současné jméno Dlouhé Dvory (pouze za německé okupace se používal opět Lagendorf). V roce 1919 se stal majitelem vlečky Státní cukrovar Smiřice - ten po ukončení I. světové války přešel do majetku československého státu.
Zastávka Dlouhé Dvory - zachovalá nákladištní hrana, osvětlení a váha (4/2024)
V první polovině 20. let se řešilo zesílení výkonu na trati z Hradce Králové do Ostroměře, což obnášelo samozřejmě úpravy svršku, rušení přebytečných přejezdů a uzávorování těch důležitých. Po provedených úpravách trati povolilo Ministerstvo železnic zvýšení maximální traťové rychlosti v tomto úseku ze 40 na 50 km/h. Následkem úprav trati byl u přejezdu na zastávce Dlouhé Dvory vystavěn v roce 1925 zcela nový strážní domek č. 5 (km 8,764). Jednalo se o novou budovu pro strážníka tratě a u závor pak o novou budku pro obsluhu závor. V té době se konečně cestující veřejnost dočkala i důstojného zázemí, jako součást strážního domku totiž byla vybudována i vytápěná zděná čekárna s komerční kanceláří a nedaleko od domku byly postaveny i toalety. Zároveň se strážním domkem bylo rozšířeno a upraveno i nástupiště. Na zastávce se začaly prodávat i jízdenky.
Mapa rozšíření zastávky a nákladiště Dlouhé Dvory z roku 1925 (sbírka: Zdeněk Hrdina)
Další významné změny samozřejmě proběhly také na nákladišti - došlo k výměně odbočující výhybky, úpravě koleje a prodloužení nákladištní rampy o 49 metrů (vlečka má dle dokumentace délku 175 metrů). U obecní cesty (u polního přejezdu) vyrostl zcela nový řepný kanál šířky 5 metrů a hloubky 1,5 metrů, který byl později propojen s nákladištní rampou úzkorozchodnou dráhou. Původní řepný kanál u hlavní příjezdové cesty zřejmě zcela zanikl.
Zastávka Dlouhé Dvory (4/2024)
Po druhé světové válce, v roce 1946, začal řešit smiřický cukrovar možnost prodloužení nákladištní koleje a zároveň její zapojení novou výměnou do obou směrů. Projektová dokumentace byla vypracována a následně schválena dne 21. října 1946. 21. dubna 1947 byla provedena politická pochůzka a v červnu bylo vydáno stavební povolení. Kolaudace stavby pak proběhla 17. července téhož roku. Výhybka připojující nákladištní kolej ve směru k Hradci Králové byla umístěna až za přejezdem s polní cestou, takže přejezd byl vlastně dvoukolejný – vystavělo se to tak proto, aby užitná délka koleje byla co největší. V rámci úprav nákladištní koleje byla rampа prodloužena o 26 metrů na jedné straně a o 28 metrů na druhé straně (dodnes je vidět použití různých stavebních materiálů). Vlečková kolej byla na obou stranách zabezpečena výkolejkami. V soupisu vleček z roku 1957 je ta zdejší vedena s délkou 263 metrů a patří do majetku cukrovaru Smiřice.
Mapa rekonstrukce a rozšíření nákladiště z roku 1946 - ve směru Všestary přibyla nová výměna, ta je umístěna až za přejezdem s polní cestou (sbírka: Zdeněk Hrdina)
Přesné datum zániku zdejší vlečky je nám zatím trochu zamlžen a dá se spíše odhadovat z map a několika drobných informačních střípků od pamětníků, takže další běh událostí je spíše odhad. Je potvrzeno, že v roce 1962 stále ještě fungovalo nákladiště a řepné kanály byly plné řepy, avšak na fotomapě z roku 1968 se zdá, že nákladiště je již nevyužívané (situaci o užití nákladiště potvrzují i někteří pamětníci). Na dalších fotografiích z roku 1974 jsou již řepné kanály zcela zlikvidované a zasypané. Zřejmě někam na počátek 70. let se tedy dá klást i kompletní zánik celé vlečky. Na konci roku 1974, s přechodem na nový jízdní řád, končí na zastávce i prodej jízdenek (do té doby zde probíhal pouze časově omezený prodej).
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled na zastávku z hradeckého konce (4/2024)
V současné době (2025) jsou Dlouhé Dvory jednokolejná mezilehlá zastávka, ležící v rovném úseku trati, u přejezdu se silnicí III. třídy, která vede z Dlouhých Dvorů do Střezetic. Zastávka Dlouhé Dvory má nástupiště délky 100 metrů s pevnou hranou, montovanou z konzol a betonových desek (SUDOP). Nástupiště je osvětleno čtyřmi peronními lampami ovládanými soumrakovým čidlem. Za hradeckým koncem nástupiště jsou pozůstatky původního nákladiště. Na nákladišti se zachovala rozpadající se hrana dlouhé rampy - hrana je i jakousi časovou kapslí a je na ní vidět, jak se nákladiště postupně měnilo a prodlužovalo. Oba konce rampy jsou vystavěné z cihel a betonu, střední (původní) část je z kamenných kvádrů. Na nákladišti se zachovaly čtyři (již nefunkční) vysoké lampy a u příjezdové komunikace mostová silniční váha s vážním domkem. Starší část rozsáhlého nákladiště je dlážděna původní kamennou dlažbou, zbylá větší část pak betonovými panely. Nákladiště má poměrně impozantní rozměry 70 x 200 metrů. Některé části jsou však zřejmě dostavěné až dodatečně, pro potřeby nedalekého zemědělského družstva.
Zastávka Dlouhé Dvory (2/2014)
Budova zastávky se skládá z nízkopodlažního domku obdélníkového půdorysu s polvalbovou střechou a k němu se na straně k Ostroměři přimyká přístavba poměrně rozložité zděné čekárny. Původní strážní domek má půdorys cca 10 x 8 metrů a čekárna 5,5 x 7 metrů. Okna čekárny jsou již zazděna a neútulný interiér nabízí jen nejnutnější přístřeší před nepřízní počasí. V pravé části objektu čekárny byla ještě komerční kancelář, dveře do ní vedou z venku a v současné době jsou zabedněné. Obě stavby jsou opravené a udržované, domek je obydlený. Mobiliář zastávky tvoří lavička umístěná před čekárnou, dvojice odpadkových košů a stojan na kola. Bokem od budovy stojící toalety byly zbořeny pravděpodobně v roce 2008. Na straně k silnici nalezneme u přístupové cesty původní drážní studnu. Zastávka obsluhuje nedalekou obec Střezetice (400 m) a mírně vzdálenější obec Dlouhé Dvory (600 m), podle které nese zastávka i své jméno. Zastávka je nejlepším turistickým východiskem k výletu po nedalekém bojišti bitvy u Hradce Králové 1866 (3 km) či na zámek Hrádek u Nechanic (7 km) - u silnice je na lampě rozcestník žluté turistické značky.
Zastávka Dlouhé Dvory - starší fotografie ještě neopravené zastávky, vpravo objekt původních toalet (zdroj: fotoarchiv obce Střezetice)
Zastávka Dlouhé Dvory - posílená souprava odjíždí ze zastávky směr Hradec Králové (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - ostroměřský konec nástupiště (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - strážní domek č. 5 z roku 1925 (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled od objektu zastávky na hradeckou stranu (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled k nákladišti (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - na pravé straně v prostoru před stromem stávaly toalety (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled do zastávky z hradeckého konce nástupiště (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled na nákladiště z hradeckého konce nástupiště (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled do zastávky od kraje nákladiště, v těchto místech ležela výhybka nákladištní koleje (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - vlevo odbočovala původní kusá vlečková kolej (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - břeh stále kopíruje původní nákladištní kolej (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - začátek nákladištní hrany, kraje rampy byly dostavěné, takže zde materiál beton (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - velmi dlouhá hrana nákladištní rampy (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - hrana je již na spoustě míst rozsypaná (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - začíná asi původní část hrady vystavěná z kamenných kvádrů (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - i kamenné kvádry jsou na spoustě míst vysypané (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - konec rampy je opět dozděný, tentokrát cihlou (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - polní přejezd "U JZD" (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - přejezd vlastně býval od roku 1946 dvoukolejný (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled na nákladiště z přejezdu, vpravo hezky vidět místo pro vlečkovou kolej (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - za přejezdem se od roku 1946 zaúsťovala nákladištní kolej do tratě (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - v těchto místech odbočovala vpravo "novou" výhybkou z roku 1946 vlečková kolej (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled na nákladiště přes přejezd (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pěkný nález, zachovalý dřevěný výhybkový pražec (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled od nákladiště přes přejezd k JZD (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - zdevastovaný interiér váhy (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - vážní domek se zachovalou mostní váhou (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled od váhy na příjezdovou komunikaci (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - krásně dlážděná příjezdová komunikace (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - zaústěná příjezdové cesty do silnice (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled od silnice na dlážděnou cestu k nákladišti (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - přejezd silnice z Dlouhých Dvorů do Střezetic u zastávky (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - pohled od přejezdu na širou trať směr (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - celkový pohled na zastávku (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - rozcestník žluté turistické značky u zastávky (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - mobiliář zastávky, dva koše, lavička a stojan na kola (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - zleva vstup do čekárny, zazděné okno a taktéž zabedněný vchod komerční kanceláře (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory - panorama nákladiště (4/2024)
Čekárna zastávky Dlouhé Dvory - vlevo vstup, vpravo původní vchod do komerční kanceláře (4/2024)
Zastávka Dlouhé Dvory z dlážděné nákladištní příjezdové cesty (4/2024)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2025 Vlakregion Jičín