INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Hrubá Skála je tříkolejnou mezilehlou křižovací stanicí v rovném úseku trati. Stanice má dvě koleje dopravní a jednu kolej manipulační. Jak uvádí kronika, stanice s velkým nákladištěm byla na trati vystavěna na přímluvu majitelů nedalekého hruboskalského velkostatku. Stavebně byla stanice předána k veřejnému užívání v září roku 1903 a první oficiální vlak do stanice přijel v den slavnostního zprovoznění dráhy, 18. října 1903. I když byla Hrubá Skála křižovací stanicí, až do roku 1910 byla komerčně přidělena pod stanici Turnov, teprve v tomto roce byla obsazena samostatným účetním a přiděleny jí byly i okolní zastávky. Velkou společenskou událostí byla návštěva prezidenta T. G. Masaryka, který zdejší kraj navštívil 17. září 1921 a jeho cesta sem nemohla vést jinak než vlakem. Zajímavostí je, že Hrubá Skála byla poslední stanicí na zdejší trati, kde se používal ke svícení petrolej a to až do roku 1939, kdy byla v srpnu tohoto roku budova konečně osvětlena elektrickým proudem. 4. února 1943 byla ve stanici Hrubá Skála postavena nová mechanická vjezdová návěstidla s předvěstidly.
Stanice Hrubá Skála (3/2018)
Podoba kolejiště a budov stanice Hrubá Skála se od doby výstavby do dnešní doby (2020) téměř nezměnila, stanice má dvě dopravní koleje a jednu kolej manipulační. Manipulační kolej obsluhuje sklad a rozsáhlé nákladiště na turnovské straně stanice. V minulosti byla manipulační kolej na turnovské straně protažena kusou kolejí a u koleje bylo přistavěno další nákladiště v podobě betonové rampy, pro jednodušší překládání zboží z nákladních automobilů. Dnes je manipulační kusá kolej na turnovské straně již úředně zrušená, na jejím začátku fyzicky ukončená šturcem a slouží pouze jako odvratná kolej. Dopravní koleje mají shodnou délku 190 metrů a staniční kolej č. 1 je kolejí hlavní a je průběžná. Úrovňová jednostranná nástupiště jsou postavena u obou dopravních kolejí a mají shodnou délku 80 metrů. Nástupiště mají pevnou hranu typu SUDOP T a betonové desky K150, přístup na nástupiště zajišťuje jeden přechod, umístěný přímo před výpravní budovou.
Staniční zabezpečení v Hrubé Skále je pouze 1. kategorie, kdy návěstidla nejsou závislá na výměnách - zabezpečení je prováděno pouze přes kolejovou desku umístěnou v dopravní kanceláři obsluhovanou výpravčím. Výhybky jsou stavěné ručně, jsou uzamykatelné výměnovými zámky a klíče od nich jsou v dopravní kanceláři. Na rovenském zhlaví je skupinové odjezdové návěstidlo a na turnovském zhlaví stanice najdeme pomocné stavědlo. Jako traťové zabezpečení funguje do obou směrů telefonické dorozumívání (provoz dle D1). V pracovních dnech obsluhuje stanici dle rozvrhu výpravčí, jinak bývá neobsazena. Zabezpečovací zařízení je upraveno pro zavedení výluky dopravní služby.
Panorama stanice Hrubá Skála (2017) - kliknutím se zvětší
Staniční budova budova je původní a je vystavěná dle normálií společnosti s použitím typového listu L IV/H. Je tedy přízemní s půdorysem ve tvaru T, s dopravní kanceláří a vytápěnou čekárnou, kde se prodávaly jízdenky (do roku 2008). Pro venkovní čekání slouží cestujícím zastřešená veranda s lavičkou a několik dalších laviček se nachází i v areálu stanice. Samotná staniční budova stojí blízko rovenského zhlaví, nedaleko chráněného přejezdu se silnicí vedoucí z obce Karlovice na nedalekou Hrubou Skálu. Budova prošla na podzim roku 2017 kompletní rekonstrukcí fasády a střechy. Kousek od staniční budovy, na turnovské straně, nalezneme typizovaný dřevěný sklad s novější zděnou přístavbou a za skladem se nachází velká plocha nákladiště. To bylo v minulosti rozšířeno o další, dnes již nepoužívanou, betonovou rampu. Na druhé straně se nacházely u staniční budovy původní dřevěné záchodky s kůlnou, ty byly na podzim roku 2017 zbořeny. Celou stanici osvětluje jedenáct vysokých výložníkových světel.
Hrubá Skála (3/2017)
Stanice Hrubá Skála je hojně využívána turisty pro výlety do oblasti Hruboskalska a obsluhuje hlavně obce Karlovice, Radvánovice, Doubravice a Hrubou Skálu. Za staniční budovou nalezneme turistický rozcestník, jehož značka nás zavede do turistického centra hruboskalska a k zámku Hrubá Skála (2,5 km).
Stanice Hrubá Skála - sklad a nákladištní rampa (03/2017)
Stanice Hrubá Skála - nákladiště u manipulační koleje (03/2017)
Stanice Hrubá Skála - čelní pohled na budovu (03/2017)
Stanice Hrubá Skála - výkolejka manipulační koleje (03/2017)
Mapa stanice Hrubá Skála pro další použití ve formátu PDF. © Vlakregion Jičín
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická spolupráce: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Nově nás můžete sledovat na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín