INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Zastávka Sadová je bývalou stanicí, kde končila lokálka 046 ze Smiřic, která se odpojuje od trati 041 o stanici dále, v Hněvčevsi. Bývalá stanice Sadová musela být poměrně velkým nádražím - minimálně tříkolejným s dvojkolejnou vlečkou či manipulační kolejí, jak vypovídají pozůstatky. V současné době se jedná o mezilehlou zastávku s nákladištěm v rovném úseku tratě s jednou dopravní (průběžnou) kolejí a jednou kolejí manipulační. V objektu zastávky nalezneme na manipulační koleji, vpravo od budovy, také váhu. Dopravní kolej tu musela být ještě jedna, jak vypovídá mezera mezi oběma kolejema. Za dopravní kolejí v porostu pak lze nalézt zbytky náspu pro další dvě koleje, zřejmě patřící k seřadišti vlečky. Samotné vlečkové koleje vychází z ostroměřského zhlaví dvě, jedna k silu (již nepoužívaná) a druhá funkční k budovám továrny či skladu. Na hradeckém zhlaví musela z manipulační koleje vycházet ještě jedna krátká vlečková kolej, pravděpodobně k dílnám. Zde se dodnes zachoval portálový jeřáb.
Budova zastávky je jednoduchá nízkopodlažní budova obdélníkového půdorysu se štítovou střechou. Vlevo je přístavek čekárny pro cestující. U průběžné dopravní koleje je pro cestující betonové nástupiště. V budově bývala dopravní kancelář a výdejna jízdenek s okénkem do čekárny - dnes vše samozřejmě nefunkční. Budova je dnes z části obydlena. Vlevo od hlavní budovy nalezneme stavbu záchodků (opět nefunkčních) a jednoduchého skladu. Na ostroměřské straně pak další sklady a dle stavební propozice pravděpodobně i nefunkční vodojem pro parní lokomotivy. Zastávka obsluhuje obec Sadovou v jejímž středu leží a část obce Dohalice. Dnes již zde samozřejmě nekončí ani vlaky do Smiřic - jejich konečnou nejprve bývala stanice Hněvčeves a na trati 046 je v současné době provoz zastaven. Zastávka Sadová je již jen torzem kdysi čilé stanice.
Objekt váhy na manipulační koleji (2/2007)
Pohled na manipulační kolej - kovové přažce v popředí dávají tušit, že tu v miulosti byla výhybka. V pozadí objekt skladu a vodojemu (2/2007)
Ostroměřské zhlaví - vpravo kolej vlečky (2/2007)
Pohled na zastávku z ostroměřské strany - vlevo vede vlečková kolej, která se po asi 200 metrech větví do dvou vlečkových větví (2/2007)
Detail budovy a dveří bývalé dopravní kanceláře (2/2007)
Přístavek čekárny v levé části - obdobné řešení má i stanice Všestary (2/2007)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická spolupráce: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Nově nás můžete sledovat na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín