INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Sendražice byla jednokolejná zastávka ležící v mírném oblouku trati u přejezdu (P5426) s místní polní cestou vedoucí ze Sendražic do Rodova. U zastávky bylo ve 20. letech 20. století vystavěno poměrně velké nákladiště s rampou.
Zdejší trať byla oficiálně uvedena do provozu 25. března 1882 a z původních stanic a zastávek, na této trati, byla zastávka Sendražice zprovozněna až jako poslední, a to 15. června 1891. V době zprovoznění šlo o krátkou jednoduchou zastávku se sypaným nástupištěm a jedním označníkem. Délka nástupiště byla 28 metrů, a to bylo umístěno od přejezdu ve směru ke Smiřicím (na rozdíl od pozdější zastávky). Ještě za monarchie, v době po zestátnění soukromých drah, začaly snahy místních podnikatelů o zřízení nového nákladiště. I když byly zřejmě požadavky drahou zčásti vyslyšeny, do procesu bohužel vstoupila první světová válka, která plány na výstavbu odsunula. Místní zájemci o přepravu nákladu se opět začali dožadovat stavby nákladiště až po skončení první světové války v roce 1919. A jejich úsilí bylo korunováno úspěchem - v roce 1924 došlo ke komplexní přestavbě zastávky, ke zřízení nového nákladiště a vznikl zde také zcela nový strážní domek č.18a.
Poměrně rozsáhlé nákladiště bylo vybudováno na místě původního peronu zastávky, tedy od přejezdu na straně k Smiřicím. Nákladiště mělo manipulační kolej zaústěnou do traťové koleje výhybkami v obou směrech a z ní pak ještě vycházela k přejedu kratší kusá kolej. Na straně ke Smiřicím byla manipulační kolej krytá výkolejkou. Užitná délka nákladištní koleje byla 72 metrů a na ní navazovala 17 metrů dlouhá kusá kolej ukončená u přejezdu šturcem. K nákladištní koleji se přimykala 10 metrů široká rampa a u kusé koleje došlo k vydláždění menší nákladištní plochy (bez rampy). K vážení komodit byla u obslužné komunikce vystavěna i menší silniční váha.
Sendražice zastávka - dnes již po zastávce zbyl jen nepatrný pozůstatek sypaného nástupiště, celý prostor byl sanován, v místě panelů stával kdysi i malý sklad pro kusové zboží (11/2024)
Na druhé straně za přejezdem byl vystavěn nový strážní domek s vytápěnou čekárnou pro cestující a výdejnou jízdenek. Domek měl půdorys o rozměrech 9,5 x 10 metrů a menší zahrádku se studnou. Před domkem vzniklo nové sypané nástupiště délky 30 metrů. I když nová zastávka již několik let fungovala, dle dokumentu byla stavba nákladiště a zastávky účetně ukončena až v roce 1928. Na pozemku zastávky (v rohu zahrady u přejezdu) byl o rok později vystavěn malý sklad pro zavazadla a zboží, ten měl půdorys 6,5 x 2,7 metrů. Jak píše drážní věstník: „S platností od 1. dubna 1929 bylo povoleno na zastávce a nákladišti Sendražice podávání kusového zboží rychlého i nákladního“. V roce 1944 začalo v prostoru Havrance (cca 600 metrů ve směru Sadová) horečné budování nacistické podzemní továrny. Zprvu je pro účely dopravy materiálu využíváno i sendražické nákladiště, ale pro urychlení výstavby se později materiál vykládá přímo na místě ze širé trati a vzniká tam i nová stavební vlečka. 21. ledna 1948 je na zdejší trati zavedena pravidelná motorová doprava a ve stejném roce se v Sendražicích ruší i oprávnění pro přepravu kusového zboží. V té době začíná přeprava zboží a nákladu postupně přecházet na nákladní auta a sendražické nákladiště je stále méně využíváno. V 60. letech se na zastávce přestávají prodávat jízdenky a nákladiště postupně pustne. Ke konečné fyzické likvidaci kolejiště a nákladiště pak zřejmě dochází v polovině 70. let při rekonstrukci tratě.
Zastávka Sendražice v době ukončení provozu, autor: Jiří Reitmayer, www.trolejbus.cz (12/2004)
Se zavedením nového jízdního řádu 12. prosince 2004 je na trati definitivně zastavena i osobní doprava. V době ukončení provozu jsou Sendražice jednokolejná mezilehlá zastávka ležící v oblouku trati u přejezdu s polní cestou vedoucí od zastávky do obce Rodov. Kousek od zastávky prochází silnice k bývalým vojenským skladům a také druhá polní cesta k obci Sendražice. Obě obce zastávka obsluhovala a od obou leží shodně vzdálena cca 1 km. Nástupiště měla zastávka pouze sypané a osvětlené dvěma perónními lampami. Budova zastávky je v té době postupně opuštěna a díky nájezdům vandalů se z ní stává ruina. Konečná fyzická likvidace budovy zastávky a všech přiléhajících staveb proběhla v únoru roku 2016.
Sendražice zastávka - podoba zastávky v době ukončení provozu (12/2004), autor: Jiří Reitmayer, www.trolejbus.cz
V současné době (2025) již po zastávce nejsou žádné památky, vše bylo dokonale zlikvidováno - prostor je hustě zarostlý náletovou vegetací a trávou. Zastávku připomíná snad jen mírný náznak sypaného nástupiště v oblouku trati, kterého si všimne spíše situace znalý pozorovatel. Na druhé straně od přejezdu se však v téměř celé délce zachovala rozpadající se nákladištní hrana, avšak plocha nákladiště byla zřejmě vytrhána a rozorána a část prostoru bývalé silniční váhy pokrývá skládka. Celý prostor je taktéž zarostlý hustou trávou. Nalézt se tu dají u cesty pouze skromné zbytky dlažby.
Mapa zastávky a nákladiště Sendražice (1924) - sbírka: Zdeněk Hrdina
Bývalá zastávka Sendražice (2/2025)
Nákladiště Sendražice - zachovalá zůstala pouze nákladištní hrana(2/2025)
Zastávka Sendražice - pohled na zarůstající zastávku (7/2010)
Zastávka Sendražice - budova zastávky, nástupiště osvětlují dvě peronní lampy (7/2010)
Zastávka Sendražice - zdemolovaný interiér (7/2010)
Zastávka Sendražice - kdysi tu probíhaly přestavby interiéru , přepažení čekárny (7/2010)
Zastávka Sendražice - nástěnka pro jízdní řády v čekárně (7/2010)
Zastávka Sendražice - novodobý pohled přes přejezd na prostor zastávky (11/2024)
Zastávka Sendražice - vlevo stávala budova zastávky, viditelný je již jen zbytek sypaného nástupiště (11/2024)
Zastávka Sendražice - pohled od zastávky k nákladišti, než byla zastávka přestavěna, stávalo za přejezdem prapůvodní 28 metrů dlouhé sypané nástupiště zastávky (11/2024)
Zastávka Sendražice - pozůstatek sypaného nástupiště (11/2024)
Zastávka Sendražice - nástupiště zastávky leželo přesně v oblouku mezi dvěma rovnými úseky (11/2024)
Zastávka Sendražice - pohled za zastávku z račické strany (11/2024)
Zastávka Sendražice - hektometrovník (11/2024)
Zastávka Sendražice - detail hektometrovníku 8,1 km (11/2024)
Zastávka Sendražice - nástupiště a prostor, kde stávala budova zastávky (11/2024)
Zastávka Sendražice - dnes na místě zastávky krmelec (11/2024)
Zastávka Sendražice - v těchto místech stávala budova zastávky, dnes již jen vysoká tráva, pozůstatky žádné (2/2025)
Zastávka Sendražice - pohled od přejezdu ve směru Smiřice do prostoru nákladiště (2/2025)
Zastávka Sendražice - vpravo stávala manipulační kolej (2/2025)
Zastávka Sendražice - pohled od nákladiště k zastávce, zde je prostor kusé manipulační koleje, vlevo se nacházelo poměrně rozsáhlé dlážděné nákladiště (2/2025)
Zastávka Sendražice - zřejmě původně kamenná hrana byla později vyspravována betonem (2/2025)
Zastávka Sendražice - krásně viditelný prostor pro manipulační kolej (2/2025)
Zastávka Sendražice - hrana byla poměrně dlouhá - její konec vymezuje strom v pozadí (2/2025)
Zastávka Sendražice - kamenná část nákladištní hrany (2/2025)
Zastávka Sendražice - od nákladiště se manipulační kolej v těchto místech zaúsťovala výměnou do traťové koleje (2/2025)
Zastávka Sendražice - prostor druhého přejezdu na smiřické straně vymezují dřevěné pražce (2/2025)
Zastávka Sendražice - pohled přes bývalý druhý přejezd (2/2025)
Zastávka Sendražice - v těchto místech odbočovala vlevo manipulační kolej (2/2025)
Zastávka Sendražice - prostor kdysi rozsáhlého nákladiště, které obsluhovala samostatná komunikace (2/2025)
Zastávka Sendražice - vše již pohltila vegetace, pozůstatky po dláždění již nebyly nalezeny, zřejmě vše bylo v minulosti rozoráno (2/2025)
Zastávka Sendražice - pohled na bývalou zastávku od nákladiště (2/2025)
Zastávka Sendražice - skromné zbytky dlažby u přejezdu (2/2025)
Zastávka Sendražice - a ještě jeden pohled na prostor bývalé zastávky, v místě panelů stával kdysi malý sklad pro kusové zboží (2/2025)
Zastávka Sendražice - likvidace původní budovy,
autor: Jiří Reitmayer, www.trolejbus.cz (2/2016)
Zastávka Sendražice - likvidace a sanace prostoru zastávky,
autor: Jiří Reitmayer, www.trolejbus.cz (2/2016)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2025 Vlakregion Jičín