INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Zastávka Staré Místo u Jičína je jednokolejná mezilehlá zastávka, která leží v rovném úseku trati u přejezdu s místní obslužnou komunikací. Součástí zastávky je také rozsáhlý sytém tří vleček obsluhující místní podniky.

Staré Místo u Jičína - celkový pohled na zastávku ve směru k Jičínu (4/2025)
Stanice s původním názvem Staré Místo byla uvedena do provozu společností České obchodní dráhy (BCB / k.k. privilegierte Böhmische Commercialbahnen) spolu s tratí 15. listopadu 1881. V té době šlo o typickou křižovací dvoukolejnou stanici, kdy koleje byly vystavěny s tehdy běžně používaným odklonem osy. Ve stanici byla vybudována normalizovaná, avšak společností (BCB) méně používaná, „úzká“ přízemní staniční budova o půdorysu 24,15 x 5 metrů. Tento typ staniční budovy neměl pro komerciálky (BCB) tolik typickou vysokou verandu na boku budovy – obdobné budovy byly vystavěny např. v Křinci či v Libáni. Vedle budovy byl na jičínské straně dřevěný sklad o půdorysu 6,1 x 5,1 metrů, před kterým bylo úrovňové dlážděné nákladiště pro kusové zboží. Od staniční budovy na nymburské straně pak stávalo další větší nákladiště s vyvýšenou rampou. Dle dokumentace měla stanice dvě koleje ještě v roce 1892.

Mapa stanice Staré Místo - po zprovoznění měla stanice dvě koleje s odklonem osy (1881)
Přesné datum výstavby třetí koleje zatím neznáme, ale v roce 1898 se ve stanici uvádí 119 metrů dlouhá vlečková kolej, takže lze předpokládat, že je v té době kolejiště upraveno a rozšířeno o třetí kolej. (V kronice zdejší cihelny se píše o výstavbě vlečky v letech 1896-1898)

Staré Místo u Jičína - původní staniční budova před úpravou (12/2007)
Dle mapy z roku 1910 měla stanice tři koleje bez odklonu osy a vlečku s kolejovou délkou 120 metrů. Kusá vlečková kolej vycházela na nymburské straně z třetí staniční koleje a její výměna byla umístěna na rohu 35 metrů dlouhé nákladištní rampy. Vlečka byla spolu s původním nákladištěm využívána hlavně pro nakládání cihel z nedaleké Šlikovy cihelny a samozřejmě také pro nakládku zemědělských plodin – hlavně pak cukrovarské řepy pro Šlikův kopidlenský cukrovar. Dle plánu také nalezneme na jičínské straně novou kusou (100 metrů dlouhou) odstavnou kolej, která vychází z druhé staniční koleje. Tato kolej byla v roce 1918 zrušena a druhá dopravní kolej, z které vycházela, byla později prodloužena ve směru ke Kopidlnu. Po válce v roce 1920 dostává původní název stanice nový přívlastek – od tohoto roku má současné jméno Staré Místo u Jičína.

Mapa stanice Staré Místo - mapa ukazuje již tříkolejnou stanici s kusou kolejí a krátkou vlečkou (1910)
V té době již zcela přestávala dostačovat kapacita původní vlečky i nákladiště a bylo třeba přistoupit k úpravám stanice. Jelikož terénní poloha kolejiště (oblouk na kopidlenské straně) a nákladištní rampa neumožňovala významné rozšíření nakládací kapacity, bylo navrženo otočení vlečky a její zaústění ve směru ke Kopidlnu. Toto řešení vypracoval v dubnu 1924 Odbor pro udržování dráhy v Jičíně – v tomto řešení se předpokládala 117 metrů dlouhá kolej, která se bude obloukem přimykat z druhé strany k původnímu nákladišti. Projekt byl však záhy zamítnut, neboť dostatečně nerozšiřoval možnost nakládky. V září 1924 tak vznikl další velkorysejší projekt, ve kterém byla vyprojektována rovná vlečková kolej délky 220 metrů. Kolej vedla podél nové dlážděné cesty šířky 5 metrů, která sloužila současně jako nákladiště, do prostoru za staniční budovu. Toto řešení bylo schváleno a téměř okamžitě začala výstavba této nové vlečky. U silnice na konci vlečkové koleje byla vystavěna také nová mostní silniční váha a mezi kolejí a staniční budovou vzniklo nové velké řepné složiště. Díky změně vedení vlečky a posunutí její výměny byla také prodloužena původní rampa a rozšířen její prostor. Nově vystavěné nákladiště bylo velmi pravděpodobně použito již na konci roku 1924 v řepné kampani. V roce 1926 dostává stanice nová návěstidla a předvěstidla a o rok později dochází i k prodloužení manipulační koleje směrem ke Kopidlnu.

Mapa stanice Staré Místo - mapa z dokumentace úpravy ukazuje přeložení (přesměrování) vlečkové koleje a významné rozšíření možnosti nakládky (1924)
Dnem 1. července 1934 byla stanice Staré Místo u Jičína oficiálně přeměněna na zastávku s nákladištěm a přidělena dopravnímu úřadu v Jičíně (dopravní služba ve stanici Staré Místo byla ukončena 15. února 1934). Dopravně pak byla dočasně obsazována pouze během řepné kampaně. Je velmi pravděpodobné, že k dlouhodobé výluce dopravní služby dochází již léta před oficiálním zrušením stanice.

Staré Místo u Jičína - zastávka ve směru k Nymburku (4/2025)
V roce 1945 byla na Šlikův kopidlenský cukrovar uvalena národní správa a v roce 1948 se z něj stává samostatný národní podnik, takže i zdejší vlečka přechází do majetku tohoto nově vzniklého národního podniku, a to pod hlavičkou Národní podnik Hradecké cukrovary a od roku 1960 Východočeské cukrovary se sídlem v Hradci Králové. V té době měla zdejší vlečka délku 233 metrů a na jejím konci bylo vystavěno nové skladiště. Doprava řepy po kolejích začíná postupně slábnout a funkci dráhy přebírají nákladní automobily. Začíná to vypadat, že bývalou stanici stihne osud mnoha okolních stanic a nákladišť, tedy že vlečka a nákladiště budou zcela zlikvidovány. Situace se ale vyvinula jinak.
Na přelomu 70. a 80. let došlo ve Starém Místě k výstavbě zcela nových průmyslových objektů (obalovna a podnik na výrobu zemědělských hnojiv), které pro svou činnost vyžadovaly výstavbu nových vleček pro dovoz surovin. Celý vlečkový systém bývalé stanice tak byl od základu přebudován a významně rozšířen. Původní vlečka byla odpojena od železniční sítě a připojena až na nově vzniklou vlečku obalovny, dále byla původní vlečková kolej upravena a prodloužena, a na ní pak byla připojena třetí vlečka, která míří do zdejšího Agropodniku. Vedle původní vlečkové koleje byla vystavěna zcela nová výtopna pro posunovací lokomotivu se samostatnou kolejí. Celý velký vlečkový systém se s mírnými úpravami zachoval až do současnosti (2025) a níže si ho detailně popíšeme.

Staré Místo u Jičína - jedinná zbylá výhybka zaúsťuje zdejší rozsáhlý vlečkový systém do trati (4/2025)
Vraťme se ještě od vleček krátce k historii a popisu zdejší stanice. Tříkolejné kolejiště zdejší bývalé stanice existovalo jako torzo až do roku 2010. V té době již byla dopravně vyloučena staniční kolej č. 2, která byla později i s výhybkou na jičínském zhlaví vytržena (ta na nymburské straně byla zlikvidována již v roce 2007).
Výhybka připojující vlečkový systém do trati byla umístěna před obloukem (o kousek dále, než je dnešní odbočení). Na vlečku se dalo dostat i v pokračování manipulační koleje. Ke kompletní likvidaci celého zdejšího kolejiště pak došlo na podzim roku 2011, kdy byly kompletně odstraněny zbylé výhybky dopravní a manipulační koleje. Z bývalé stanice se stává jednokolejná zastávka. Výměna pro vjezd na vlečku byla posunuta blíže do zastávky. V době likvidace kolejiště došlo také k přestavbě původní rozložité budovy zastávky. Ta původně měla čekárnu, dopravní kancelář a byt – při rekonstrukci byla ubourána a zkrácena na půdorys 15 x 5 metrů. Na příchozí straně vznikla v budově jednoduchá otevřená čekárna s dvěma vchody. Na druhé straně budovy pak vznikla nová technologická místnost. Byla kompletně opravena střecha a fasáda, upraveno bylo také okolí budovy (nová dlažba, zábradlí, osvětlení).
(2025) Pojďme nyní k popisu zdejšího rozsáhlého vlečkového systému. Výhybka vlečky leží v km 38,776 a odbočka je z obou stran kryta světelnými návěstidly - pokud jsou vlečky obsluhovány vyzvedne si zaměstnanec řídící posun klíče od služební místnosti u výpravčího ve stanici Jičín.
Od výhybky umístěné na kopidlenské straně zastávky, která celý vlečkový systém zaúsťuje do širé trati, vede vlečka firmy M-Silnice a.s., a to v mírném oblouku souběžně s tratí asi 200 metrů k bráně obalovny. Zde hned za bránou oploceného areálu obalovny se kolej větví do kolejiště, které se sestává ze tří kolejí (odevzdávkové, návratové a objízdné). Celková stavební délka vlečky je 616 m. Na obou stranách kolejiště nalezneme křižovatkové výhybky. Na úplném konci kolejiště je pak kolejový kříž (kolejová spojka) vyveden vraty opět mimo areál obalovny. Dvě kusé koleje končí zarážedly ve vzdálenosti 90 metrů od vrat obalovny. Další výtažná kusá kolej je i na vjezdové straně (dnes již silně zarostlá vegetací).

Mapa stanice Staré Místo u Jičína s kompletním vlečkovým systémem (2012/2025)
Druhá vlečka, firmy Fabio Produkt (rostlinné oleje) odbočuje z vlečky obalovny u jejích vjezdových vrat (výhybkou č.S8 do koleje č. 101b) a míří jakoby zpět k Jičínu a směrově vlastně kopíruje původní „šlikovskou“ vlečkovou kolej, která kdysi významně rozšiřovala kapacitu zdejšího nákladiště. Pro obsluhu této vlečky je třeba, aby byla brána areálu obalovny otevřená. Kousek od napojení odbočuje další výměnou podél výtažné koleje větev, která vede do zdejší jednokolejné remízy. Remíza o půdorysu 22 x 10 metrů je v současné době (2025) opuštěná a ve špatném technickém stavu. Vlečková kolej obchází obloukem remízu a přechází do rovného úseku. Kousek za koncem oblouku odbočuje výhybkou vpravo zdejší třetí vlečka patřící jičínské firmě Agropodnik (výhybkou č.A1). Vlečka firmy Fabio pokračuje od výměny rovně a opět vstupuje vraty do oploceného prostoru, kde v areálu firmy prochází skrz plechové skladiště o půdorysu 18 x 8 metrů – užitná délka této vlečky je 125 metrů - celková stavební délka je 300 metrů.

Staré Místo u Jičína - jednokolejné depo pro obsluhu vlečkového systému (4/2025)
Třetí a velmi rozsáhlé vlečkové kolejiště patří firmě Agropodnik Jičín a.s. (průmyslová chemie a hnojiva). Vlečka se větví na tři koleje, které v oblouku dvěma šikmými přejezdy protínají jak přístupovou cestu k zastávce, tak místní komunikaci mířící k polosamotám za zastávkou. Za přejezdem s místní komunikací vstupují všechny tři koleje širokými vraty do oploceného areálu firmy Agropodnik. Levá kolej pak prochází v délce 40 metrů skrz skladištní budovu. Kolejiště této vlečky má celkovou stavební délku 490 metrů a na konci se všechny tři koleje opět spojují do jedné kusé zakončené šturcem.

Staré Místo u Jičína - vpravo trojkolejný přejezd k zastávce a vlevo k Agroponiku a polosamotám (4/2025)
Jednotlivá nákladiště jsou osvětlena typizovanými lampami a světelnými věžemi různého stáří. V současné době je vlečkový systém používán pouze sporadicky, některé jeho části vykazují stav dlouhého nepoužívání, kusá kolej vedle výtopny je silně zarostlá vegetací, a i výtopna samotná je ve špatném stavu.

Staré Místo u Jičína - pohled ve směru k Jičínu (4/2025)
(2025) Zdejší jednokolejná mezilehlá zastávka leží v rovném úseku trati. Nástupiště zastávky má délku 70 metrů a je pouze sypané. Nástupiště a prostor před čekárnou je osvětlený pouze jednou peronní lampou a jedním konzolovým svítidlem umístěným na budově čekárny. Čekárna pro cestující vznikla z původní výpravní budovy stanice, která byla rekonstrukcí zkrácena a na pravé straně vznikla zavětrovaná krytá prostora pro cestující, přístupná od kolejiště i z příchozí strany - čekárna je osvětlena stropními svítidly. Na málo využívané zastávce není ani lavička, ani odpadkový koš. V levé části objektu vznikl po rekonstrukci uzamčený sklad. Vedle objektu čekárny na jičínské straně nalezneme objekt zabezpečovacího zařízení a zachovalý původní dřevěný sklad. Vlevo od budovy pak leží pozůstatek velké nákladištní rampy a nákladiště, v okolí budovy jsme nalezli celkem 4 původní studny. Z turistického hlediska není zastávka nijak zajímavá, a i z hlediska dopravního patří k málo využívaným, centrum obce Staré Místo leží od zastávky více než jeden kilometr - přitom přímo centrem obce vede plno frekventovaných autobusových linek (komu by se chtělo chodit po neosvětlené silnici k polo opuštěné zastávce, ležící mezi průmyslovými areály).

Staré Místo u Jičína - původní staniční staniční budova budova před úpravou (12/2007)

Staré Místo u Jičína - kolejiště zastávky a nákladiště (12/2007)

Staré Místo u Jičína - vlečka se dala obsloužit z traťové i manipulační koleje - pohled na kopidlenský konec zastávky a rampu nákladiště (12/2007)

Staré Místo u Jičína - vpravo zarostlá a dopravně vyloučená staniční kolej č. 2 (12/2007)

Staré Místo u Jičína - konec sypaného nástupiště na jičínské straně zastávky (12/2007)

Staré Místo u Jičína - výkolejka a zaústění manipulační koleje (12/2007)

Staré Místo u Jičína - budova zastávky po úpravě (12/2011)

Staré Místo u Jičína - původní dřevěný sklad zůstává i po úpravě zastávky zachován (12/2011)

Staré Místo u Jičína - prostor původního jičínského zhlaví (12/2011)

Staré Místo u Jičína - pohled do zastávky z jičínské strany (12/2011)

Staré Místo u Jičína - sloupky drátovodů (12/2011)

Staré Místo u Jičína - celkový pohled do zastávky z jičínské strany (12/2011)

Staré Místo u Jičína - přístupová cesta kolem studny s pumpou osvětluje původní válcová lampa (12/2011)

Staré Místo u Jičína - v tomto prostoru ležela druhá dopravní kolej (12/2011)

Staré Místo u Jičína - čelní pohled na upravenou budovu (12/2011)

Staré Místo u Jičína - nymburská strana a původní rampa (12/2011)

Staré Místo u Jičína - rampa a zarostlé nákladiště (12/2011)

Staré Místo u Jičína - celkový pohled na zastávku z nymburské strany (12/2011)

Staré Místo u Jičína - výhybka vlečky (12/2011)

Staré Místo u Jičína - a pohled do zastávky od odbočení vlečky (12/2011)

Staré Místo u Jičína - spojovací kolej míří k areálu obalovny (12/2011)

Staré Místo u Jičína - zpětný pohled k napojení vlečky do traťové koleje (12/2011)

Staré Místo u Jičína - vlečka Fabio a výměna k výtopně, vlevo již zarostlá kusá výtažná kolej (12/2011)

Staré Místo u Jičína - konec vlečky Fabio vypadá dnes již jinak, vpravo kotelna (12/2011)

Staré Místo u Jičína - původní plynová kotelna, dnes již přestavěná (12/2011)

Staré Místo u Jičína - šturc vlečky Fabio (12/2011)

Staré Místo u Jičína - tříkolejná vlečka Agropodniku (12/2011)

Staré Místo u Jičína - areál Agropodniku (12/2011)

Staré Místo u Jičína - přejezd traťové koleje na silnici k polosamotám za zastávkou (12/2011)

Staré Místo u Jičína - jičínská strana zastávky (4/2025)

Staré Místo u Jičína - nový objekt technologického zařízení a upravené osvětlení (4/2025)

Staré Místo u Jičína - původní dřevěný sklad stále stojí (4/2025)

Staré Místo u Jičína - sice zarostlý, ale stále odolává (4/2025)

Staré Místo u Jičína - rampa a "odlesněné" nákladiště (4/2025)

Staré Místo u Jičína - boční pohled na původní staniční budovu (4/2025)

Staré Místo u Jičína - zadní strana budovy (4/2025)

Staré Místo u Jičína - prostor rozsáhlého nákladiště (4/2025)

Staré Místo u Jičína - něco se vysekalo a něco zůstalo (4/2025)

Staré Místo u Jičína - pohled ze složiště k hraně rampy (4/2025)

Staré Místo u Jičína - dnes jediná kolej zastávky a téměř neznatelné sypané nástupiště pohledem ke Kopidlnu (4/2025)

Staré Místo u Jičína - místo kudy vedla druhá dopravní kolej (4/2025)

Staré Místo u Jičína - zastávka z kopidlenské strany (4/2025)

Staré Místo u Jičína - kopidlenský konec nástupiště (4/2025)

Staré Místo u Jičína - místo vedení manipulační koleje (4/2025)

Staré Místo u Jičína - konec nástupiště (4/2025)

Staré Místo u Jičína - zastávka z kopidlenského konce (4/2025)

Staré Místo u Jičína - u výtopny je kolej již pod nánosy zeminy (4/2025)

Staré Místo u Jičína - i kolej k depu pomalu pohlcuje vegetace (4/2025)

Staré Místo u Jičína - pohled k vratům (4/2025)

Staré Místo u Jičína - betonový šturc na konci koleje (4/2025)

Staré Místo u Jičína - bok šturcu (4/2025)

Staré Místo u Jičína - elektrorozvodna v druhé místnosti (4/2025)

Staré Místo u Jičína - dveře ve vratech remízy (4/2025)

Staré Místo u Jičína - pracovní kanál je zanesený nepořádkem (4/2025)

Staré Místo u Jičína - zachované stojany na brzdící zarážky (4/2025)

Staré Místo u Jičína - vlečka pokračuje kolem výtopny obloukem (4/2025)

Staré Místo u Jičína - rovně vlečka Fabio, vpravo vlečka Agropodniku (4/2025)

Staré Místo u Jičína - a hned nalší větvení a to na 3 koleje (4/2025)

Staré Místo u Jičína - vlečka Fabio, vrata a vše se již bohužel obsluhuje kamiony (4/2025)

Staré Místo u Jičína - zpětný pohled na výhybku rozdělující obě vlečky (4/2025)

Staré Místo u Jičína - budova zastávky od přejezdu (4/2025)

Staré Místo u Jičína - zadní strana staniční budovy, původní složiště (4/2025)

Staré Místo u Jičína - Agropodnik z cesty (4/2025)

Staré Místo u Jičína - trojkolejný přejezd vlečky Agropodniku (4/2025)

Staré Místo u Jičína - opět odstavené kontejnerové vozy (4/2025)

Staré Místo u Jičína - jedna z kolejí prochází budovou (4/2025)
Mapa zastávky Staré Místo u Jičína pro další použití ve formátu PDF. © Vlakregion Jičín
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2025 Vlakregion Jičín