INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Železniční stanice Semily je mezilehlé nádraží ležící v rovném úseku na trati 030 (Jaroměř – Liberec), zároveň je stanice součástí dálkově ovládaného úseku trati Železný Brod – Košťálov, zprovozněného při rekonstrukci zabezpečovacího zařízení tratě v roce 2010. Stanice Semily má tři dopravní koleje (staniční kolej č. 1, 2 a 4), jednu dlouhou manipulační kolej (č. 3) ke skladu a nákladišti a další rozsáhlé nákladiště obsluhují dvě manipulační kusé koleje (č. 5 a 7). Hlavní staniční kolej č. 1 je průběžná a má délku 394 metrů. Délky dalších dvou dopravních kolejí jsou shodné, obě mají délku 287 metrů. Manipulační kolej č. 3 má délku 360 metrů a kusé koleje č. 5 (130 metrů) a č. 7 (192 metrů). Jako u všech stanic s dálkovým ovládáním jsou výhybky u dopravních kolejí (1,2,4) a u koleje manipulační (3) vybaveny elektrickým ohřevem typu TDDP. Ohřev se spíná automaticky dle povětrnostních podmínek, nebo vynuceně z místní dopravní kanceláře, případně dálkově z dispečerského stanoviště stanice Železný Brod.
Staniční zabezpečovací zařízení je III. kategorie, jde o decentralizované elektronické stavědlo ESA 11 (obch. ESA 33) s panely elektronického rozhraní EIP, ovládané dálkově z dispečerského stanoviště stanice Železný Brod, na kolejích indikují volnost trati počítače náprav Frauscher. Všechna vjezdová, odjezdová a seřazovací návěstidla i předvěstidla jsou světelná, dvě seřazovací návěstidla na obou zhlavích jsou trpasličí. Odjezdová návěstidla jsou u všech dopravních kolejí (1,2,4), seřazovací návěstidla nalezneme u staničních manipulačních kolejí 5 a 7. Ve směru Stará Paka i Železný Brod je integrované traťové zabezpečovací zařízení III. kategorie, automatické hradlo bez návěstního bodu (v traťovém úseku bez hradla), zapojené do staničního zabezpečovacího zařízení ESA11. Ze současných vlakových cest je vyloučena pouze možnost protisměrné jízdy na stejnou kolej. Vjezdová a odjezdová rychlost je traťová s místním omezením na trase pokračování traťové koleje, při jízdě do odbočky je rychlost 40 km/h.
Nástupiště stanice Semily jsou dvě a to u dopravních kolejí č. 1 a 2 se schodnou délkou 268 metrů, jsou obě jednostranná s pevnou hranou typu Tischer. Podél výpravní budovy je hlavní kryté nástupiště (veranda), které od kolejiště odděluje kovové zábradlí s přístupy ke třem úrovňovým přechodům. Z verandy je přístup do vytápěné čekárny s prodejem jízdních dokladů s digitální tabulí odjezdu vlaků, k toaletám a i do dopravní kanceláře. Hlavní budova je jednopatrová, obdélníkového půdorysu se sedlovou střechou, na levé straně s dvoupatrovou věžovou přístavbou. Do nádraží se vstupuje z ulice na verandu prolukou mezi hlavní budovou a skladem. Na levé straně od hlavní budovy je rozsáhlé nákladiště dlážděné žulovými kostkami, které obsluhují staniční manipulační koleje č. 5 a 7. Vpravo od budovy ve směru Železný Brod je velká a rozsáhlá budova skladiště s vyvýšenou nákladovou hranou, kterou obsluhuje manipulační kolej č. 3, dále za skladem u konce koleje je zajímavá mohutná betonová rampa. Na staropackém záhlaví nalezneme nepoužívanou vlečku odbočující z širé trati do komerčního areálu (Trevos).
Celé kolejiště osvětlují tři osvětlovací věže a šest stožárů JŽ s automatickým soumrakovým čidlem. Na obou stranách kříží kolejiště nádraží silniční přejezd chráněný světelnou signalizací se závorami. Na staropacké straně je pod kolejištěm podchod pro pěší usnadňující přístup k nádraží z centra města. Za budovou nádraží se lze při čekání občerstvit v blízké restauraci (2015). Stanici Semily nalezneme v západní části města vzdálenou asi 800 metrů z centra města. I díky zastavování rychlíků Pardubice - Liberec může stanice sloužit jako dobrý výchozí turistický bod na vrchol hory Kozákov, či do zajímavých partií údolí řeky Jizery, na Riegrovu stezku a Kamenického stezku.
Pohled na železnobrodskou stranu 5(12/2014)
Celkový pohled na nástupiště a budovu stanice Semily (12/2014)
Detail - dálkově ovládaná a vyhřívaná výměna na železnobrodském zhlaví (12/2014)
Celkový pohled do stanice z železnobrodského zhlaví (12/2014)
Technická budova (býv. WC???)(12/2014)
Konec skladu pohled od stanice - nákladiště ukončuje schodiště (12/2014)
Pohled na staropackou stranu do výpravní budovy (12/2014)
Vstup do čekárny - elektronická tabule odjezdů vlaků (12/2014)
Mapa stanice Semily pro další použití ve formátu PDF. © Vlakregion Jičín
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická spolupráce: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Nově nás můžete sledovat na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín