INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

(041) - BUTOVES

POPIS DOPRAVNÍHO BODU

Stanice Butoves je mezilehlá tříkolejná dopravna s vlečkou, ležící v rovném úseku trati z Ostroměře do Jičína. Nádraží na katastru obce Butoves bylo vystavěno a zprovozněno spolu s odbočnou tratí Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB) z Ostroměře do Jičína 17. prosince 1871. Tehdy stanice nesla jméno Tuř (Turz) – správně totiž spadala obec Butoves pod sousední Tuř. K první změně jména došlo v roce 1880, kdy si obyvatelé Butovse, na jejímž katastru nádraží leželo, vymohli název Tuř – Butoves, roku 1899 došlo k dalšímu přejmenování na Butoves – Tuří a v roce 1924 byl název upraven na Butoves – Tuř. Teprve 15. května 1937 došlo k pojmenování stanice na dodnes používaný Butoves.

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

V době výstavby měla stanice tři koleje, dvě koleje byly dopravní s tehdy obvyklým odklonem osy a jedna kolej byla manipulační. Manipulační kolej obsluhovala dřevěný sklad V. třídy s nakládací rampou, ležící na jičínské straně a menší přilehlé nákladiště. Na jičínské straně vycházela ze skladištní koleje kratší kusá kolej. Na ostroměřském zhlaví byl vystavěn jednoduchý strážní domek č. 6 (WH 6J) a na straně k Jičínu pak dvojitý strážní domek č. 7 se studnou. Pro stanici byla vybrána jednopatrová staniční budova IV. třídy. Dřevěné toalety pro cestující byly vystavěny externě, na levé straně výpravní budovy. Stanice Butoves leží v rovinatém, ryze zemědělském kraji, a tak je v té době využívána hlavně pro dopravu zemědělských komodit nakládala se tu hlavně cukrovka, čekanka, brambory, len či obilí z okolních statků. V únoru roku 1881 došlo k realizaci projektu z roku 1874 - rozšíření nakládací rampy u skladu. V témže roce dochází i k přestavbě strážního domku č. 6 na ostroměřské straně stanice. V roce 1888 vystavěl nedaleko butovského nádraží tesařský mistr Václav Janoušek malou parní pilu s jedním katrem, a tak se začíná do stanice dovážet ke zpracování i dřevo. Pila poměrně dobře prosperuje, a tak z roku 1911 pochází projekt na zřízení krátké vlečky k pile. Nerealizovaná však zřejmě zůstala pouze na papíru.

Stanice Butoves
Stanice Butoves - parní pila Václava Janouška a nákladiště dřeva pohledem přes kolejiště - zdroj: archiv obce Butoves

V roce 1923 dochází na katastru sousední obce Milíčeves k pokusům o nalezení uhlí, v listopadu 1923 je do stanice dopravena velká vrtná souprava a 14. 11. se započalo se zkušebními vrty do hloubky více než 500 metrů. Předpokládaný nález ložisek uhlí by významně proměnil zdejší ryze zemědělský kraj. K jeho nalezení však naštěstí nedošlo. 13. března 1925 se na schůzi obecního zastupitelstva řešila elektrifikace obce a v rámci toho došlo i ke zjišťování potřeb železniční stanice – k osvětlení nádraží by bylo potřeba 35 žárovek a 4 velké stožárové lampy. K osvětlení nádraží i obce však zatím nedošlo, zájem obyvatel obce byl malý a o elektřinu neprojevili zájem. V letech 1926–27 byla provedena částečná rekonstrukce a rozšíření stanice. Výstavbu prováděl Odbor pro udržování dráhy v Novém Bydžově a usilovalo se hlavně o prodloužení nákladištní koleje směrem k Ostroměři. Zatímco stávající nákladištní kolej umožňovala přistavení 5-6 vozů a kusá kolej max. dalších 5, s plánovaným prodloužením koleje bylo požadováno místo pro alespoň 16 vozů. 7. prosince 1926 tak došlo k zajímavé akci, a to kompletnímu posunutí návěstní budky na ostroměřské straně o 3,6 metrů dále od dopravní koleje. Stavba o váze 240 tun byla podkopána a v základech podchycena kolejnicemi, pomocí mohutného a silného kladkostroje pak byla přesunuta na nové místo. Tím se uvolnilo místo pro prodloužení celého kolejiště. Hned na počátku roku 1927 došlo k přestavbě ostroměřského zhlaví, kdy byl zlikvidován odklon osy a staniční kolej č.1 se tak stala kolejí průjezdnou pro oba směry. Přeložením výměn pak došlo k prodloužení celého kolejiště o 50 metrů. Nákladištní kolej byla prodloužena z původních 140 na délku 316 metrů.

Stanice Butoves
Stanice Butoves před prodloužením manipulační koleje (výřez z pohlednice, kolem roku 1900)

1. srpna 1927 si nově vzniklé nákladiště na ostroměřské straně pronajala pro nakládku dřeva místní pila Václava Janouška a zároveň zaplatila na jeho vydláždění částku 5000 Kč. V roce 1928 došlo k výměně ještě původního hlinitého lože za lože štěrkové a dvojitý strážní domek dostal novou přístavbu. V roce 1931 byla postavena u výpravní budovy nová lampárna a materiál byl z výpravní budovy přesunut do ní. 11. listopadu 1933 si část nákladiště o výměře 50 m2 pronajal obchod s uhlím a vystavěl na něm novou kůlnu. V roce 1937 došlo k rekonstrukci zabezpečovacího zařízení a stanice byla vybavena novými jednoramennými mechanickými návěstidly, která byla nezávislá na výměnách. Po druhé světové válce, na konci 50. let, došlo k vybudování nového areálu Skladů státních hmotných rezerv. Do nich byla vystavěna nová vlečka, a to zřízením výměny na nákladištní koleji na ostroměřské straně kolejiště. S koncem jízdního řádu 2008/2009 byl ve stanici ukončen prodej jízdenek. Na konci roku 2014 byla původní mechanická návěstidla nahrazena světelnými. Koncem roku 2020 došlo k rekonstrukci výpravní budovy stanice, která dostala novou fasádu.

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výpravní budova před rekonstrukcí (4/2012)

Stanice Butoves je mezilehlá tříkolejná dopravna s vlečkou, stanice leží v rovném úseku trati. Dopravna má dvě dopravní koleje, ty mají čísla 1 a 2 (obě s užitnou délkou 448 m), dopravní kolej číslo 1 je průběžnou a hlavní kolejí směr Ostroměř a Jičín. Staniční kolej č. 4 je manipulační s užitnou délkou 270 m a je zabezpečená na ostroměřském konci výkolejkou. U manipulační koleje se na jičínské straně nachází velké nákladiště tvořené betonovými panely a menší cihlový sklad s nákladištní rampou. Z manipulační koleje (č. 4) na ostroměřské straně vychází v km 9,427 vlečka Butas Butoves délky 1,009 km, která vede do nedalekého oploceného objektu Státních hmotných rezerv. Zde se u skladů vlečka rozděluje na dvě dlouhé obslužné koleje, které jsou obě zabezpečené výkolejkami. Na jičínské straně stanice vychází z manipulační koleje kratší kusá kolej (č. 4a) délky 46 metrů.

Stanice Butoves
Stanice Butoves - manipulační kolej a nákladiště (pravděpodobně konec 30. let) - zdroj: archiv obce Butoves

U obou dopravních kolejí jsou úrovňová jednostranná nástupiště shodné délky 80 metrů. Obě nástupiště jsou betonová a typizovaná, jsou tvořena betonovými deskami K145 nesenými konstrukcí SUDOP T. Přístup na obě nástupiště zajišťuje od výpravní budovy jeden centrální přechod. Vlečku, která od kolejiště vede šikmo do areálu skladů, kříží ve stanici široký přejezd s místní komunikací, zabezpečený výstražným křížem a taktéž jeden přechod pro pěší. Na jičínském konci stanice nalezneme dvoukolejný silniční přejezd (P3129), zabezpečený stále ještě mechanicky ovládanými závorami (posledními na této trati, 11/2024). Ruční pohon závor je umístěn u výpravní budovy před dopravní kanceláří. Obě dopravní koleje tu kříží silnice III. třídy vedoucí z Tuře do obce Butoves. Osvětlení kolejiště stanice i vlečky zajišťují hlavně vysoké výložníkové lampy JŽ spínané dálkově, z dopraní kanceláře nebo soumrakovým čidlem. Na budově stanice nalezneme čtyři konzolová svítidla, tři osvětlují peron před staniční budovou a jedno příchozí stranu budovy.

Stanice Butoves
Stanice Butoves - mechanické závory a skupinové odjezdové návěstidlo na jičínské straně (4/2012)

Do roku 2014 měla stanice zabezpečovací zařízení I. kategorie a tvořila ho mechanická skupinová odjezdová a mechanická vjezdová návěstidla, nezávislá na výměnách – předvěstidla již byla světelná. V současné době (2024) je staniční zabezpečovací zařízení stále pouze I. kategorie s nezávislými výměnami a jde o ústřední stavědlo upravené pro pravidelné zavádění výluky dopravní služby (VDS). Vjezdová i skupinová odjezdová návěstidla jsou již světelná s navěštěním VDS (světelný bílý kříž). Výhybky jsou ve stanici ovládány ručně. Jako traťové zabezpečení funguje do obou směrů pouze telefonické dorozumívání.

Stanice Butoves
Stanice Butoves - kolejiště stanice (pravděpodobně konec 30. let) - zdroj: archiv obce Butoves

Výpravní budova ve stanici Butoves byla vystavěna podle normálií společnosti Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB) a šlo o budovu třídy IV.A (dle druhé řady typových plánů, navržených architektem Schlimpem a Freyem). Ta se vlastně s menšími úpravami fasády zachovala až do současnosti. Jde o jednopatrovou obdélníkovou budovu (zastavěná plocha 135 m2) se sedlovou střechou, v přízemí s jednou čekárnou a dopravní kanceláří. V prvním patře budovy nalezneme původní byt přednosty stanice. Vlevo od budovy se původně nacházel přístavek toalet, dnes již nahrazený chemickým WC. Vpravo od budovy je umístěn přístřešek na kola a stavba technologie zabezpečovacího zařízení. Jako mobiliář složí cestujícím před budovou koš a dvě lavičky. Vzorně udržovaná je v budově vytápěná čekárna s prodejním okénkem (dnes již samozřejmě bez prodeje jízdenek). Na ploše rozsáhlého nákladiště nalezneme nákladištní rampu s menším cihlovým skladem. Sklad má šikmou střechu a půdorys 5 x 8 m. Na obou stranách stanice se nachází i oba původní strážní domky, dnes upravené k trvalému bydlení.

Stanice leží v severní části obce Butoves, kterou dopravně obsluhuje společně s nedalekou obcí Tuř. Z turistického hlediska není nijak zajímavá – nevedou odsud žádné turistické značky.

PANORAMA 360°


Stanice Butoves


Stanice Butoves

FOTOGALERIE

Stanice Butoves
Stanice Butoves - staniční budova ještě se starší fasádou (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vlak odjíždí směr Ostroměř (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vlečka (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - ostroměřská strana kolejiště (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - nástupiště u hlavní dopravní koleje (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - skupinové mechanické odjezdové návěstidlo na ostroměřské straně (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - detail dnes již neexistujícího návěstidla s lanovody (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - odjezdové návěstidlo na ostroměřské straně (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - detail (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - detail převodů drátovodu (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přechod pro pěší za ostroměřským zhlavím (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výměna 1 a 2 st. koleje (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vlečka míří do areálu státních hmotných rezerv (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - za vraty se vlečka větřví na dvě obšlužné koleje (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výkolejka manipulační koleje (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - detail výpravní budovy (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - menší cihlový sklad na jičínské straně (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - sklad a nákladištní rampa (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - jičínské zhlaví a dvojitý strážní domek (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - skupinové odjezdové návěstidlo na jičínské straně (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - jičínské zhlaví (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přejezd a mechanické závory na jičínské straně (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - detail (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výpravní budova z příchozí strany (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - mechanické ovládání závor (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - čekárna s výdejním okénkem (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přístup na perón podél budovy (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - budova před rekonstrukcí (4/2012)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přechod na ostroměřské straně (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled k vjezdovému světelnému návěstidlo (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - směr Ostroměř (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - již nové světelné skupinové odjezdové návěstidlo (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - námezník dopravních kolejí na ostroměřském zhlaví (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled do stanice z ostroměřské strany kolejiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - původní menší nákladiště na ostroměřské straně (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vlečka Butas (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přejezd místní komunikace a vlečky (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vlečka míří vraty do areálu státních hmotných rezerv (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - objevuje se i původní dlažba komunikace a nákladiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výměna manipulační koleje (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - nástupiště u st. koleje 1 (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výkolejka manipulační koleje (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vlečka (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výměna vlečky (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - nově opravená staniční budova (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výpravní budova a objekt pro technologii zabezpečovacího zařízení (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - čelní pohled na staniční budovu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přechod od perónu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - lanovody (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - kanály lanovodů od výpravní budovy (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - nástupiště u druhé dopravní koleje (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - mechnické ovládání závor (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - levý přístup na perón (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vchod do čekárny (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled od budovy na jičínskou stranu kolejiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - malý cihlový sklad (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - komplexní pohled na nakláddací rampu a sklad u manipulační koleje (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled na kolejiště z nakládací rampy (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - úzký profil u skladiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - rozsáhlé nákladiště na jičínské straně (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - manipulační kolej (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - lanovody k závorám (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - již jen dva dráty (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - výměna kusé koleje na jičínské straně kolejiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - ochrana výměníku a návestidla (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - na nákladišti (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled přes nákladiště ke skladu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - kusá manipulační kolej (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - jičínské zhlaví a šturc kusé koleje (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - směr Jičín (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - skupinové odjezdové návěstidlo na jičínské straně (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled k přejezdu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - kanály drátovodů u přejezdu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - servisní šachta drátovodů (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - původní "dvojitý" strážní domek na jičínské straně kolejiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - kanály drátovodů k závorám na druhé straně kolejí (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - detail mechaniky závor (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves- pohled na poslední mechaniky na této trati se neokouká (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled dostanice z přejezdu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přejezd je dvoukolejný (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - silnice směr obec Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled přes přejezd do stanice (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - osvětlení přejezdu a jičínského zhlaví (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - jičínské záhlaví stanice(9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - pohled na přejezd od Tuře (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - k nástupišti přijíždí vlak směřující do Hradce Králové (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - obslužná komunikace (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - příjezd na nákladiště (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - staniční budova od silnice (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - příchod na perón (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přístup na perón z druhé strany budovy (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - přístřešek na kola (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - stále ještě zachovalé umyvadlo (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - sklep (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - na perónu (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - studna (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - vchod do dopravní kanceláře (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - koš (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - původní výdejní okénko v čekárně (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves - všude vzorně uklizeno (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

Stanice Butoves
Stanice Butoves (9/2024)

PANORAMA

 Stanice Butoves
Stanice Butoves - panorama výpravní budovy (9/2024)

 Stanice Butoves
Stanice Butoves - panorama nákladištní rampy (9/2024)

 Stanice Butoves
Stanice Butoves - panorama čekárny (4/2012)

SITUACE STANICE BUTOVES 2012

Butoves - vlaková stanice - mapa

SITUACE STANICE BUTOVES 2024

Butoves - vlaková stanice - mapa

MAPA

Volba zobrazované mapy:

TECHNICKÉ INFORMACE

OBECNÉ INFORMACE

NÁSLEDNÉ DOPRAVNÍ BODY

BUTOVES
stanice
9,466 km

VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.

Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina

Technická podpora: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz

Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion

Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika

Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

© 1999 - 2024 Vlakregion Jičín

14.12.2024