INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionem • VLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál
Ústí u Staré Paky Ústí je jednokolejná mezilehlá zastávka, ležící převážně v rovném úseku trati, mezi dvěma protilehlými oblouky. Do místa zastávky vedou ze Staré Paky souběžně koleje trati z Pardubic do Liberce a koleje lokálky ze Staré Paky do Mladé Boleslavi (Skalska). Hned za zastávkou se od sebe obě koleje odklánějí. Nástupiště zastávky přetíná v jedné třetině přejezd s místní komunikací.

Zastávka Ústí u Staré Paky (10/2009)
Obec Ústí u Staré Paky měla se svou zastávkou tak trochu smůlu, i když skrz obec vedly koleje dvou celostátně významných drah a jedné lokálky, obec se své zastávky dočkala až v polovině 30. let 20. století. První koleje byly vedeny obcí již v roce 1858 při stavbě dráhy Jiho-severoněmecké spojovací dráhy (SNDVB), která směřovala z Pardubic do Liberce. V roce 1871 byla zprovozněna další trať, která protínala obec, a to dráha společnosti Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB) z Velkého Oseka do Trutnova. Obě trati prochází skrz obec poměrně impozantními mosty. A do třetice došlo v roce 1906 k výstavbě lokálky ze Staré Paky do Skalska, jejíž kolej kopírovala v místech obce dráhu do Liberce, a taktéž na ní nebyla v té době zastávka vystavěna.

Zastávka Ústí u Staré Paky - přejezd místní komunikace byl v místech zastávky zabezpečený mechanickými závorami, pohon závor je na pohlednici taktéž viditelný, zastávka zde byla vystavěna až v roce 1935 (cca 1926)
První oficiálně zaznamenaná žádost pochází z roku 1923 a obec žádá ředitelství drah o zřízení nové zastávky na zdejší lokální dráze. Jelikož v té době ještě neexistovala zastávka Syřenov (otevřena byla až 12/1944), měl mezistaniční úsek Stará Paka – Nová Ves nad Popelkou délku přes 6,38 km a byl tím tak nejdelším na této straně lokálky. Avšak žádost o výstavbu zastávky byla v té době zamítnuta.
Pozn.: Historicky nejdelší úsek dráhy je, po zrušení zastávky a nákladiště Dalovice v roce 1911, úsek Mladá Boleslav – Bukovno s délkou 7,24 km.

Zastávka Ústí u Staré Paky (3/2025)
Teprve počátek 30. let 20. století začínal přát výstavbě malých zastávek, a tak žádost z roku 1934 přinesla úspěch a zřízení zastávky na trati lokálky ze Staré Paky do Mladé Boleslavi bylo ředitelstvím drah schváleno. Podmínkou však bylo, že náklady na výstavbu ponese kompletně rozpočet obce. Na počátku roku 1935 tak konečně započala výstavba zastávky u strážního domku č. 102 (dle původního číslování č. 872) na trati Stará Paka – Skalsko, tedy v místech u přejezdu s komunikací, která míří k místnímu hřbitovu. Přejezd se silničkou byl v té době zabezpečen mechanickými závorami, které obsluhoval strážník tratě.
Pozn: Strážní domek v prostoru u přejezdu není původní, první „vechtr“ stával na vyvýšeném místě na druhé straně trati z Pardubic do Liberce. Tento domek byl v roce 1905 kvůli výstavbě dráhy do Mladé Boleslavi a Skalska zbořen a na jeho místě vznikl hluboký zářez, kterým se koleje lokálky odklání od dráhy z Pardubic do Liberce.

Zastávka Ústí u Staré Paky (3/2025)
V květnu téhož roku byla zastávka připravena do provozu a na nové zastávce zastavil 15. května 1935 ve 4.30 ráno první vlak. Šlo pro místní občany o tak významnou událost, že si samozřejmě zasloužila detailní záznam v obecní kronice – v záznamu se píše, že do vlaku nastoupili první tři cestující, a dokonce se uvádí i jejich jména. Ještě v témže roce nechala obec zřídit na novotou zářící železniční zastávce elektrické osvětlení. Celková cena za zřízení zastávky se vyšplhala na 9.288 Kč a dále se obec zavazovala přispívat roční částkou 360 Kč na prodej jízdenek. Jízdenky se prodávaly ve strážním domku č. 102 naproti zastávce. Na počátku 50. let 20. století dostala zastávka zcela novou prosklenou a zavětrovanou čekárnu, která se díky skvělé údržbě zachovala až do současnosti (2025).

Zastávka Ústí u Staré Paky (3/2025)
(2025) Zastávka Ústí u Staré Paky leží v částečně rovném úseku na konci souběhu dvou tratí 030 a 046 na poměrně stísněném prostoru. Nástupiště zastávky má délku 52 metrů a je tvořeno betonovými deskami nesenými na konzolách – typ SUDOP. Přibližně v jedné třetině délky je nástupiště přerušeno železničním přejezdem, který je zabezpečený světelnou signalizací. Nástupiště osvětlují tři nízké perónní lampy ovládané soumrakovým čidlem. Čekárna zastávky je jednoduchá dřevěná stavba obdélníkového půdorysu s plochou střechou a s proskleným čelem. Uvnitř interiéru čekárny je dlážděná podlaha a podél bočních a zadní stěny je dlouhá lavice. Na stěně čekárny jsou dva klipové rámy s jízdním řádem a informacemi pro cestující. Venku před čekárnou je lavička a mobiliář zastávky ještě doplňuje odpadkový koš a bedna na posyp. Za budovou čekárny je novější technologická bouda zabezpečovacího zařízení. K zastávce je oficiální přístup buď po silnici nebo pěšinou, která míří prudce z kopce k místní vodoteči. Potok je v těchto místech převeden pod tratí poměrně impozantním propustkem. Z turistického hlediska není zastávka nijak zajímavá a slouží dopravně hlavně obyvatelům obce Ústí u Staré Paky.

Zastávka Ústí u Staré Paky (10/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - souběh kolejí u zastávky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - pohled od přejezdu do zastávky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - lomnický konec zastávky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - za zastávkou se koleje obou drah od sebe odklání (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - celkový pohled na zastávku přes přejezd (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - staropacký konec zastávky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - vlak od Liberce právě projel kolem zastávky po druhé koleji (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - zabezpečený přejezd u zastávky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - osobní vlak ze Staré Paky do Turnova projíždí po druhé koleji kolem zastávky (9/2009)

Zastávka Ústí u Staré Paky - a novější souprava RegioFox zastavuje na zastávce, nástupiště má jen 52 metrů a tak to je velmi těsné (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - pohled ze zastávky do obce pod náspem (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - celkový pohled na zastávku ze staropackého konce zastávky (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - strážní domek č. 102 (resp. 872), prodávaly se zde i jízdenky a strážník obsluhoval i mechanické závory na přejezdu (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - osobní vlak do Liberce (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - hned za nástupištěm se od sebe koleje oddělují (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - lomnická strana nástupiště se starou pumpou(3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - hektometrovník lokálky (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - lomnický konec nástupiště (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - čelní pohled na bývalý strážní domek č. 102 (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - vlevo do Lomnice nad Popelkou, rovně do Semil (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - informační klip(3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - staré zábradlí na zastávce (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - technologická bouda zabezpečovacího zařízení (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - pohled přes přejezd do obce (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - stará studna a strážní domek pohledem přes koleje (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - původní pěšina zkracuje cestujícím přístup do obce (3/2025)

Zastávka Ústí u Staré Paky - propustek u zastávky pohledem z pěšiny (3/2025)
VLAKREGION JIČÍN - soukromé stránky o železnici.
Autoři projektu Vlakregionu: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Hrdina
Technická podpora: Jaroslav Runčík
E-mail: njorloj@outlook.cz
Sledovat nás můžete na Facebooku:
https://www.facebook.com/Vlakregion
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...
Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Vlakregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící Vlakregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons BY-NC-SA: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika
Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR
© 1999 - 2025 Vlakregion Jičín